BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mikrosystem wychowawczo-ekologiczny jako jedna z form edukacji ekologicznej młodzieży
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 1985 – 1989
Badacz: Danuta Cichy, Lesława Nowak
Abstrakt:

Badanie miało na celu ocenę wpływu mikrosystemu wychowawczo-ekologicznego (MWE, systemu skoordynowanych działań zespołu nauczycieli i uczniów na rzecz wychowania ekologicznego młodzieży) na świadomość sozologiczną uczniów. Badaniem objęto grupę szkół eksperymentalnych i kontrolnych, z których wszystkie miały podobną bazę dydaktyczną (ogród szkolny i środki do nauczania o ochronie środowiska). Opracowano plany działań MWE dla uczniów klas czwartych i ósmych szkół podstawowych, młodzieży ze szkół ponadpodstawowych oraz uczestników kolonii letnich i obozów młodzieżowych. Plany te obejmowały redagowanie gazetek, organizowanie wystaw, spotkań, gier, dyskusji czy pokazów filmów i przezroczy związanych tematycznie z ochroną środowiska. Następnie za pomocą testu osiągnięć szkolnych zmierzono wiadomości, umiejętności i postawy uczniów grup eksperymentalnych i kontrolnych. Okazało się, że wprowadzony MWE pozytywnie wpłynął na wiedzę, umiejętności i postawy uczniów – wśród uczniów szkół podstawowych najsilniejszy wpływ odnotowano w kategorii postaw i przekonań (14,9% poprawnych odpowiedzi na korzyść szkoły eksperymentalnej) oraz umiejętności stosowania wiedzy w sytuacjach problemowych (12%). Wśród uczniów szkół ponadpodstawowych wpływ ten rozkładał się równo (25,4%). Podobnie wśród uczestników szkół letnich (41,5%) i obozów młodzieżowych (27,1%).

Deskryptory TESE: biologia, młodzież, metodyka, pedagogika czasu wolnego, postawa
TESE descriptors: biology, youth, learning theory, leisure education, attitude
Publikacje:
  • Nowak, L. (1990). Mikrosystem wychowawczo-ekologiczny jako jedna z form edukacji ekologicznej młodzieży. Biologia w Szkole, 5, 239-243.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"