Abstrakt: |
Badanie miało na celu ocenę wpływu mikrosystemu wychowawczo-ekologicznego (MWE, systemu skoordynowanych działań zespołu nauczycieli i uczniów na rzecz wychowania ekologicznego młodzieży) na świadomość sozologiczną uczniów. Badaniem objęto grupę szkół eksperymentalnych i kontrolnych, z których wszystkie miały podobną bazę dydaktyczną (ogród szkolny i środki do nauczania o ochronie środowiska). Opracowano plany działań MWE dla uczniów klas czwartych i ósmych szkół podstawowych, młodzieży ze szkół ponadpodstawowych oraz uczestników kolonii letnich i obozów młodzieżowych. Plany te obejmowały redagowanie gazetek, organizowanie wystaw, spotkań, gier, dyskusji czy pokazów filmów i przezroczy związanych tematycznie z ochroną środowiska. Następnie za pomocą testu osiągnięć szkolnych zmierzono wiadomości, umiejętności i postawy uczniów grup eksperymentalnych i kontrolnych. Okazało się, że wprowadzony MWE pozytywnie wpłynął na wiedzę, umiejętności i postawy uczniów – wśród uczniów szkół podstawowych najsilniejszy wpływ odnotowano w kategorii postaw i przekonań (14,9% poprawnych odpowiedzi na korzyść szkoły eksperymentalnej) oraz umiejętności stosowania wiedzy w sytuacjach problemowych (12%). Wśród uczniów szkół ponadpodstawowych wpływ ten rozkładał się równo (25,4%). Podobnie wśród uczestników szkół letnich (41,5%) i obozów młodzieżowych (27,1%). |