BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Selekcja ze względu na pochodzenie społeczne do szkoły średniej i na studia wyższe
Data: 1987 – 1999
Badacz: Henryk Domański
Abstrakt:

Autor opisuje dynamikę nierówności edukacyjnych. Analizę opiera na badaniach realizowanych na ogólnopolskich próbach w latach 1987-1999. Dane pochodzą z takich badań jak: Struktura społeczna II (listopad-grudzień 1987, N = 5884 mężczyzn i kobiet); Polski Generalny Sondaż Społeczny (1992-1995, N w kolejnych latach = 1647, 1649, 1609, 1603); Jak formują się klasy średnie w Polsce? (1998, N = 1584 kobiet i mężczyzn); Jak żyją Polacy (N = 1384). W badanym okresie wzrósł odsetek osób kontynuujących naukę w szkołach średnich – z 69,6% w 1987 do 73,3% w latach 1998-1999. Odnotowano niewielki spadek odsetka osób, które kontynuowały naukę w szkołach wyższych po ukończeniu szkoły średniej – od 29,7% w 1987 roku do 28,8% w latach 1998-1999. Na kontynuowanie nauki po szkole podstawowej najsilniej wpływał zawód ojca. W 1987 roku posiadanie ojca inteligenta dawało cztery razy więcej szans na naukę w szkole średniej względem ogółu ludności i dwa razy więcej szans w porównaniu z dziećmi pracowników umysłowych. Na drugim progu selekcji – w momencie przejścia ze szkoły średniej do wyższej – pochodzenie społeczne ma znacznie mniejszy wpływ. Odnotowano znaczny spadek nierówności związanych z płcią. W 1987 roku mężczyźni wyraźniej częściej kontynuowali naukę, zwłaszcza na poziomie szkolnictwa wyższego. W latach 1998-1999 współczynniki regresji dla obu płci bliskie były wartości 1, co oznacza, że płeć nie odgrywa większej roli w kontynuowaniu nauki.

Deskryptory TESE: płeć, płeć męska, płeć żeńska, szkolnictwo wyższe, przejście ze szkoły średniej do wyższej, rodzice
TESE descriptors: gender, male, female, higher education, transition from upper secondary to higher education, parents
Publikacje:
  • Domański, H. (2000). Selekcja ze względu na pochodzenie społeczne do szkoły średniej i na studia wyższe. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 97-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"