BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nieletnie dziewczęta samotnie wychowujące dzieci a ich przygotowanie do radzenia sobie z ograniczeniami losu. Diagnoza stanu kompetencji
Instytucja:
Data: lipiec 1998 – marzec 2000
Badacz: Anna Więcławska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka różnych rodzajów kompetencji matek samotnie wychowujących dzieci z Domów Samotnej Matki. Sformułowano podstawowe pytanie badawcze: Jak przedstawia się obraz kompetencji poznawczych, a także emocjonalnych i ewaluatywnych u młodych matek samotnie wychowujących dzieci, które zamieszkują wraz z dziećmi Domy Samotnej Matki, oraz u tych, które pozostają z dziećmi we własnych rodzinach? Sformułowano cztery hipotezy badawcze, w tym m.in.: Stan kompetencji poznawczych w obu grupach matek samotnie wychowujących dzieci, będących w sytuacji tego samego stresu traumatycznego i różnego wsparcia społecznego, nie jest wystarczający. Dotyczy to zwłaszcza tych, które wiążą się z oceną własnej przyszłości. Stan kompetencji emocjonalnych u matek samotnie wychowujących dzieci, a pozostających w rodzinach jest wyższy niż u tych, które znalazły się w Domach Samotnej Matki. Badana próba liczyła 100 osób, po 50 matek w każdej z dwóch grup (matki z Domów Samotnej Matki i matki pozostające we własnych rodzinach). Badanie miało charakter ilościowy i jakościowy. Posłużono się następującymi narzędziami badawczymi: Kwestionariuszem Stylu Poznawczego Blackburna i Wilkinsona, Inwentarzem Becka, Skalą Preferencji Wartości Popielskiego, Skalą Poczucia Sensu Życia Crumbaugha i Maholicka oraz Kwestionariuszem Wywiadu T. Borowskiej. U matek żyjących w Domach Samotnej Matki stwierdzono dominację depresyjnego stylu poznawczego (w zakresie spostrzegania i oceny własnej osoby, świata i przyszłości). Natomiast matki mieszkające w rodzinach nie odbiegały pod tym względem od normy. Matki pozostające w rodzinach wykazywały wyższy poziom kompetencji emocjonalnych.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, socjalizacja, niekorzystne położenie, dziecko zagrożone
TESE descriptors: family, parents, socialisation, disadvantaged background, child at risk
Publikacje:
  • Więcławska, A. (2005). Nieletnie dziewczęta samotnie wychowujące dzieci a ich przygotowanie do radzenia sobie z ograniczeniami losu. Diagnoza stanu kompetencji. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"