Abstrakt: |
Badanie miało charakter eksperymentalny, a jego celem była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą odrębność schematu Ja wpływa na koncentrację na standardach pozaosobistych w warunkach odrzucenia, warunkach neutralnych lub warunkach akceptacji. Badaniem objęto 172 warszawskich gimnazjalistów w wieku 15-16 lat. Eksperyment przeprowadzono w schemacie 3 (warunki odrzucenia, neutralne, akceptacji) x 3 (niskie, średnie i wysokie wyodrębnienie Ja). Zmienną zależną była koncentracja na standardach pozaosobistych i osobistych. Badanie zrealizowano w dwóch etapach: na pierwszym uczniowie oceniali chęć współpracy z kolegami z klasy i przewidywali, jak bardzo klasa chce współpracować z nimi, a następnie wypełniali Kwestionariusz Spostrzegania Społecznego. Na drugim etapie część badanych otrzymywała informację o chęci współpracy klasy z nimi (warunki akceptacji lub odrzucenia), część zaś rozwiązywała test koncentracji uwagi (warunki neutralne). Na koniec uczniowie wypełniali kwestionariusz Co by zrobił/a? do pomiaru koncentracji na standardach pozaosobistych lub osobistych. Wyniki badania potwierdziły hipotezę badawczą. Osoby o różnym poziomie odrębności schematowej Ja, zależnie od ich interpretacji sytuacji społecznej, prezentowały zróżnicowany poziom koncentracji na standardach pozaosobistych. W warunkach akceptacji najwyższy poziom koncentracji na standardach pozaosobistych prezentowały osoby o wysokim poziomie odrębności schematu Ja, najniższy zaś – osoby o średnim poziomie odrębności schematu Ja. W warunkach odrzucenia najwyższy poziom koncentracji na standardach pozaosobistych prezentowali uczniowie o średnim poziomie odrębności schematowej Ja, najniższy zaś – osoby o wysokim poziomie odrębności. |