BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania regulacyjnej aktywacji standardów poza-Ja
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Marta Kamińska-Feldman, Joanna Rajchert
Abstrakt:

Badanie miało charakter eksperymentalny, a jego celem była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą odrębność schematu Ja wpływa na koncentrację na standardach pozaosobistych w warunkach odrzucenia, warunkach neutralnych lub warunkach akceptacji. Badaniem objęto 172 warszawskich gimnazjalistów w wieku 15-16 lat. Eksperyment przeprowadzono w schemacie 3 (warunki odrzucenia, neutralne, akceptacji) x 3 (niskie, średnie i wysokie wyodrębnienie Ja). Zmienną zależną była koncentracja na standardach pozaosobistych i osobistych. Badanie zrealizowano w dwóch etapach: na pierwszym uczniowie oceniali chęć współpracy z kolegami z klasy i przewidywali, jak bardzo klasa chce współpracować z nimi, a następnie wypełniali Kwestionariusz Spostrzegania Społecznego. Na drugim etapie część badanych otrzymywała informację o chęci współpracy klasy z nimi (warunki akceptacji lub odrzucenia), część zaś rozwiązywała test koncentracji uwagi (warunki neutralne). Na koniec uczniowie wypełniali kwestionariusz Co by zrobił/a? do pomiaru koncentracji na standardach pozaosobistych lub osobistych. Wyniki badania potwierdziły hipotezę badawczą. Osoby o różnym poziomie odrębności schematowej Ja, zależnie od ich interpretacji sytuacji społecznej, prezentowały zróżnicowany poziom koncentracji na standardach pozaosobistych. W warunkach akceptacji najwyższy poziom koncentracji na standardach pozaosobistych prezentowały osoby o wysokim poziomie odrębności schematu Ja, najniższy zaś – osoby o średnim poziomie odrębności schematu Ja. W warunkach odrzucenia najwyższy poziom koncentracji na standardach pozaosobistych prezentowali uczniowie o średnim poziomie odrębności schematowej Ja, najniższy zaś – osoby o wysokim poziomie odrębności.

Deskryptory TESE: psychologia, gimnazjum, uczeń, relacje interpersonalne, zachowania
TESE descriptors: psychology, lower secondary, pupil, interpersonal relations, behaviour
Publikacje:
  • Rajchert J. i Kamińska-Feldman M. (2008). Uwarunkowania regulacyjnej aktywacji standardów poza-Ja. Czasopismo Psychologiczne, 2, 255-263.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"