Abstrakt: |
Badaniem objęto dzieci w wieku sześciu lat oraz dzieci kończące pierwszy rok nauki w szkole podstawowej. Stwierdzono m.in., że 70,9% dzieci prezentowało poziom dojrzałości szkolnej przewidziany dla badanej grupy, 18,1% prezentowało poziom wyższy, 10,8% wykazywało opóźnienia. Odnotowano zróżnicowanie między dziećmi z miasta i ze wsi na niekorzyść dzieci wiejskich oraz zróżnicowanie ze względu na poziom wykształcenia rodziców. W grupie dzieci matek o wykształceniu podstawowym i mieszkających w mieście rozkład oceny dojrzałości szkolnej był następujący: bardzo dobra – 44,4%, dobra – 22,2%, dostateczna – 33,3%. W grupie dzieci rodziców o wykształceniu podstawowym dzieci uzyskiwały niższe oceny: bardzo dobra – 23,4%, dobra – 28,6%, dostateczna – 35,1%, niedostateczna – 12,9%. Podobne rozkłady wyników osiągnęły dzieci po pierwszym roku kształcenia. Dzieci matek o wyższym wykształceniu chodziły prawie wyłącznie do przedszkoli i szkół miejskich, uzyskiwały znacznie lepsze oceny niż rówieśnicy z rodzin o niższym wykształceniu – 81,3% ocen bardzo dobrych, 15,5% dobrych, 3,2% dostatecznych. Nieliczne dzieci wiejskie mające rodziców o wykształceniu wyższym otrzymały bardzo dobrą ocenę w przygotowaniu do szkoły i w klasie pierwszej. |