BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania przygotowania dziecka do szkoły i jego powodzenie w nauce w klasach I-III szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [1986] – [1990]
Badacz: Anna Dziubińska
Abstrakt:

Badaniem objęto dzieci w wieku sześciu lat oraz dzieci kończące pierwszy rok nauki w szkole podstawowej. Stwierdzono m.in., że 70,9% dzieci prezentowało poziom dojrzałości szkolnej przewidziany dla badanej grupy, 18,1% prezentowało poziom wyższy, 10,8% wykazywało opóźnienia. Odnotowano zróżnicowanie między dziećmi z miasta i ze wsi na niekorzyść dzieci wiejskich oraz zróżnicowanie ze względu na poziom wykształcenia rodziców. W grupie dzieci matek o wykształceniu podstawowym i mieszkających w mieście rozkład oceny dojrzałości szkolnej był następujący: bardzo dobra – 44,4%, dobra – 22,2%, dostateczna – 33,3%. W grupie dzieci rodziców o wykształceniu podstawowym dzieci uzyskiwały niższe oceny: bardzo dobra – 23,4%, dobra – 28,6%, dostateczna – 35,1%, niedostateczna – 12,9%. Podobne rozkłady wyników osiągnęły dzieci po pierwszym roku kształcenia. Dzieci matek o wyższym wykształceniu chodziły prawie wyłącznie do przedszkoli i szkół miejskich, uzyskiwały znacznie lepsze oceny niż rówieśnicy z rodzin o niższym wykształceniu – 81,3% ocen bardzo dobrych, 15,5% dobrych, 3,2% dostatecznych. Nieliczne dzieci wiejskie mające rodziców o wykształceniu wyższym otrzymały bardzo dobrą ocenę w przygotowaniu do szkoły i w klasie pierwszej.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, uczeń, pochodzenie społeczne, obszar miejski, obszar wiejski, miejsce zamieszkania, dziecko, rozwój dziecka, rodzina, rodzice, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: pre-primary education, primary school, pupil, social background, urban area, rural area, place of residence, child, child development, family, parents, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Dziubińska, A. (1990). Uwarunkowania przygotowania dziecka do szkoły i jego powodzenie w nauce w klasach I-III szkoły podstawowej. Białystok: Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"