Tytuł badania: |
Cechy osobowościowe 8–12-letnich dzieci żyjących w różnych warunkach socjokulturowych. Porównanie wyników badań prowadzonych w roku 1964 i 2006 |
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Janusz Kostrzewski, Ewa Zasępa |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę struktury osobowości dzieci żyjących na początku XXI wieku i ich rówieśników żyjących w latach 60. XX wieku. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Osobowości Portera i Cattela w opracowaniu J. Kostrzewskiego (1964). Analizie poddano wyniki dwóch pomiarów: zrealizowanego w 1964 wśród 500 dzieci w wieku 8-12 lat oraz w 2006 wśród 772 dzieci w tym samym wieku. Wyniki analizy porównawczej pozwoliły stwierdzić, że istotne różnice między grupami badanych wystąpiły niemal we wszystkich wymiarach osobowości. Dzieci współczesne okazały się od swoich rówieśników z lat 60. bardziej powściągliwe, ostrożne, mniej czułe i delikatne. Były zaś bardziej refleksyjne, ściślejsze i dokładniejsze w sposobie myślenia, bardziej inteligentne i przywiązujące większą wagę do spraw naukowych oraz bardziej dojrzałe intelektualnie. Cechowały się ponadto większą pewnością siebie, niezależnością, samodzielnością i większym zadowoleniem z siebie. Dzieci z XXI wieku bardziej realistycznie patrzyły na życie oraz kierowały się w większym stopniu względami praktycznymi i logiką. Można je było natomiast określić jako mniej dojrzałe emocjonalnie, mające większe trudności w zachowaniu spokoju, bardziej napięte, drażliwe i niecierpliwe. W mniejszym stopniu zinternalizowały normy moralne, wykazywały się mniejszą odpowiedzialnością i sumiennością oraz w mniejszym stopniu uwzględniały innych ludzi i zasady. |
Autorskie słowa kluczowe: |
dzieci, dzieciństwo, osobowość |
Author's Keywords: |
children, childhood, personality |
Deskryptory TESE: |
psychologia, osobowość, dziecko, szkoła podstawowa, inteligencja, zachowania społeczne |
TESE descriptors: |
psychology, personality, child, primary school, intelligence, social behaviour |
Publikacje: |
- Zasępa, E. i Kostrzewski, J. (2012). Cechy osobowościowe 8–12-letnich dzieci żyjących w różnych warunkach socjokulturowych. Porównanie wyników badań prowadzonych w roku 1964 i 2006. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 3 (17), 51-66.
|