BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uniwersytety Trzeciego Wieku elementem wielowymiarowego aspektu starości z perspektywy pokolenia 60+
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Katarzyna Miska, Agnieszka Musolf-Parol
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie aspekty życia są najistotniejsze według seniorów i jaki charakter aktywności życiowej najchętniej podejmują? Jakie czynniki skłaniają seniorów do podejmowania edukacji na UTW? Czy uczestnictwo w zajęciach UTW ma wpływ na jakość funkcjonowania seniorów? Próbę badawczą stanowiło 40 studentów Zamojskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (w tym 28 kobiet ze średnią wieku wynoszącą 68 lat i 12 mężczyzn ze średnią wieku 69 lat). Ponad połowa badanych legitymowała się wykształceniem wyższym (65%), 20% – pomaturalnym, a 15% – średnim. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem anonimowego kwestionariusza ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla 25% ankietowanych priorytetem była rodzina, w dalszej kolejności badani wymieniali wykształcenie (20%), spokój (16%), zdrowie (15%), przyjaźń (13%) oraz satysfakcjonującą pracę (7%). Wykazano również, że najchętniej podejmowaną przez studentów UTW aktywnością życiową była aktywność edukacyjna (30%), następnie rekreacyjna (20%), fizyczna (18%), społeczna (14%) oraz kulturowa (12%). Zdaniem 30% seniorów przynależność do UTW wpłynęła na integrację społeczną, 25% osób zaobserwowało korzystny wpływ na rozwój intelektualny, według 20% ankietowanych pozytywnie zmieniła się ich aktywność fizyczna, natomiast 15% studentów wskazało zwiększenie poziomu samooceny.

Autorskie słowa kluczowe: starość, Uniwersytety Trzeciego Wieku, edukacja permanentna
Author's Keywords: old age, Universities of the Third Age, permanent education
Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, edukacja, dorosły student, proces uczenia się, uniwersytet
TESE descriptors: adult education, education, mature student, learning process, universty
Publikacje:
  • Miska, K., Musolf-Parol, A. (2012). Uniwersytety Trzeciego Wieku elementem wielowymiarowego aspektu starości z perspektywy pokolenia 60+. Zamojskie Studia i Materiały, 1, 93-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"