Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie aspekty życia są najistotniejsze według seniorów i jaki charakter aktywności życiowej najchętniej podejmują? Jakie czynniki skłaniają seniorów do podejmowania edukacji na UTW? Czy uczestnictwo w zajęciach UTW ma wpływ na jakość funkcjonowania seniorów? Próbę badawczą stanowiło 40 studentów Zamojskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (w tym 28 kobiet ze średnią wieku wynoszącą 68 lat i 12 mężczyzn ze średnią wieku 69 lat). Ponad połowa badanych legitymowała się wykształceniem wyższym (65%), 20% – pomaturalnym, a 15% – średnim. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem anonimowego kwestionariusza ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla 25% ankietowanych priorytetem była rodzina, w dalszej kolejności badani wymieniali wykształcenie (20%), spokój (16%), zdrowie (15%), przyjaźń (13%) oraz satysfakcjonującą pracę (7%). Wykazano również, że najchętniej podejmowaną przez studentów UTW aktywnością życiową była aktywność edukacyjna (30%), następnie rekreacyjna (20%), fizyczna (18%), społeczna (14%) oraz kulturowa (12%). Zdaniem 30% seniorów przynależność do UTW wpłynęła na integrację społeczną, 25% osób zaobserwowało korzystny wpływ na rozwój intelektualny, według 20% ankietowanych pozytywnie zmieniła się ich aktywność fizyczna, natomiast 15% studentów wskazało zwiększenie poziomu samooceny. |