Abstrakt: |
Przedmiotem badania własnego była weryfikacja jakości kształcenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku (UTW) działającego przy Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Słuchaczami UTW są głównie kobiety (57 osób). Mężczyzn uczęszczających na zajęcia jest pięciu. 75% wszystkich uczestników pochodzi z Krakowa i okolic. Opisywane osoby legitymują się wyższym wykształceniem. Przekrój wiekowy słuchaczy to 55-92 lata (dominują osoby w wieku 66-70 lat). W badaniu wykorzystano ankietę, przeprowadzoną na grupie 40 osób. Wyniki badania potwierdzają, że głównymi motywami zapisania się do UTW były: zachowanie dobrej kondycji intelektualnej (31%), aktywny styl życia (23%), organizacja czasu wolnego (13%), dokształcanie się na poziomie uniwersyteckim (10%), nowe środowisko społeczne (9%), nowe uwarunkowania (7%), poszukiwanie sensu życia (6%). Wyodrębniono także wskaźniki indywidualnych korzyści edukacji senioralnej np. wzmacnianie poczucia własnej wartości (23%), dobrą kondycję psychofizyczną (22%), siły witalne i zdrowie (15%). Co piąty respondent miał poczucie zatrzymania procesu starzenia się. 27% odczuwało satysfakcję z realizacji siebie w wieku senioralnym. Rola edukacji senioralnej w wymiarze ogólnospołecznym dla badanych okazała się w 24% bardzo ważna, znacznie poprawiająca jakość życia. |