BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja aktywizująca osoby starsze
Instytucja:
Data: grudzień 2011
Badacz: Jerzy Błaszczuk, Izabela Wróblewska
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę wpływu zajęć prowadzonych na Uniwersytecie Trzeciego Wieku na aktywizację osób w podeszłym wieku.
Autorską anonimową ankietę przeprowadzono wśród 114 słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku we Wrocławiu. Pytania dotyczyły postrzegania starości, korzystania z proponowanych przez UTW zajęć z aktywności fizycznej, sposobów spędzania wolnego czasu, motywów podjęcia studiów na UTW, najchętniej wybieranych zajęć (wykładów, lektoratów, wycieczek, zajęć ruchowych i praktycznych, dyskusji itd.), relacji z najbliższym otoczeniem i rodziną. Wnioski z badania przedstawiają się następująco: studenci w podeszłym wieku starają się być aktywni zarówno intelektualnie, jak i fizycznie, w czym pomocna jest oferta zajęć Uniwersytetu Trzeciego Wieku, która, ich zdaniem, poszerza horyzonty myślowe, rozbudza ciekawość świata, pozytywnie wpływa na relacje z innymi ludźmi. Większość badanych zdecydowała się na podjęcie studiów z powodu chęci poszerzenia wiedzy (81,58% wskazań) i by utrzymać sprawność intelektualną (tyle samo odpowiedzi). 55,26% chciało kontynuować edukację, by utrzymać więzi z osobami z tej samej grupy wiekowej. 78,94% respondentów deklarowało, że dzięki zajęciom na UTW częściej wychodzili z domu; 65,78% bardziej dbało o swój wygląd. Ponad połowa była zadowolona z szerszych kontaktów towarzyskich, jakie zapewniały im studia.

Autorskie słowa kluczowe: starość, UTW, aktywność
Author's Keywords: senescence, TAU, activity
Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, wiek, trudności w nauce, szkolnictwo wyższe, ewaluacja przez słuchaczy, zajęcia rekreacyjne, sprawność
TESE descriptors: adult education, age, learning difficulty, higher education, evaluation by students, leisure activities, efficiency
Publikacje:
  • Wróblewska, I. i Błaszczuk, J. (2012). Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja aktywizująca osoby starsze – badania własne. Nowiny Lekarskie, 81. Pobrane z http://www.nowinylekarskie.ump.edu.pl/uploads/2012/1/31_1_81_2012.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"