Abstrakt: |
Celem badania była analiza różnych problemów szkolnictwa wyższego, m.in. postrzegania społecznej odpowiedzialności uczelni. Badanie prowadzono metodą wywiadu z 16 rektorami polskich uczelni technicznych: Politechniki Lubelskiej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Opolskiej, Politechniki Koszalińskiej, Politechniki Białostockiej, Politechniki Krakowskiej, Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Warszawskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Politechniki Częstochowskiej, Politechniki Świętokrzyskiej, Politechniki Poznańskiej, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Politechniki Gdańskiej, oraz z Prezesem Fundacji Rektorów Polskich. Pytania badawcze dotyczyły funkcji uczelni w społecznościach lokalnych oraz roli konwentów uczelni w kształtowaniu relacji ośrodek akademicki – otoczenie, a także postrzegania przez rektorów swojej władzy na uczelniach, sugestii co do jej ustawowego wzmocnienia, modelu zarządzania uczelniami publicznymi. W opracowaniu wyników badania jako studium przypadku posłużyła Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, która, zdaniem autora, stanowi przykład szeroko rozumianej społecznej odpowiedzialności uczelni. |