Abstrakt: |
Projekt Uniwersytet Ludowy – szkoła dla życia miał na celu wzbogacenie systemów edukacji dorosłych w Danii, Niemczech, Polsce oraz Szwecji o nowe koncepcje edukacyjne – z przeznaczeniem przede wszystkim dla osób wykluczonych albo nieradzących sobie z przemianami społeczno-gospodarczymi. W polskim badaniu pilotażowym poświęconym potrzebom edukacyjnym osób dorosłych, wzięło udział 40 respondentów (dobór losowy) w wieku od 18 do 56 lat. Badani mieszkali na terenach byłego państwowego gospodarstwa rolnego – wybór trudnych warunków motywowany był chęcią zoptymalizowania narzędzia badawczego (kwestionariusz ankiety). Zakładano wstępną analizę uzyskanych danych, ustalenie komplementarności technik, projekcję wykorzystania rezultatów badań do konstrukcji koncepcji edukacji dorosłych Uniwersytet Ludowy – szkoła dla życia, selekcję najlepszych ankieterów. Na podstawie zebranego materiału sformułowano następujące wnioski: 1) wśród respondentów wystąpiło zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego o znacznym nasileniu – to powinno wpłynąć na konstrukcję pytań ankietowych; respondenci z trudem posługiwali się pismem; 2) nie było problemów z nawiązaniem kontaktu z badanymi; wszyscy wyrazili zgodę na przeprowadzenie ankiety; 3) respondenci mieli duże trudności ze zrozumieniem pytań; 4)w badanej społeczności panowały: marazm, brak optymizmu, frustracja, bardzo trudne warunki ekonomiczne. W badaniu właściwym wzięło udział 427 respondentów (rolnicy indywidualni, mieszkańcy terenów po dawnych państwowych gospodarstwach rolnych). Dobór respondentów miał charakter losowy. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (wykorzystano kwestionariusz ankiety, zweryfikowany podczas badań pilotażowych). Pierwotnie – podczas badań wstępnych – kwestionariusz zawierał pytania otwarte, jednak ze względu na analfabetyzm funkcjonalny pytania zmieniono na zamknięte. Przeprowadzono także – by zbadać potrzeby edukacyjne respondentów – 20 wywiadów o charakterze biograficznym. W niemieckim etapie badań poświęconych potrzebom edukacyjnym dorosłych wzięło udział 130 osób (dobór próby miał charakter losowy). W badanej populacji znalazło się 44 mężczyzn i 86 kobiet. Respondenci byli uczestnikami Uniwersytetu Powszechnego Wschodnie Pomorze Przednie. Posłużono się metodą sondażu ankietowego, przeprowadzono również wywiad z Gerdem Matzkym – dyrektorem placówki. Kwestionariusz składał się 21 pytań zamkniętych, które dotyczyły: demograficznej charakterystyki ankietowanych, ich stosunku do kształcenia i dokształcania dorosłych, oceny kształcenia na Uniwersytecie Powszechnym, oceny możliwości podnoszenia wiedzy i kwalifikacji w regionie. Przedmiotem badania były potrzeby edukacyjne dorosłych w Szwecji na przykładzie Uniwersytetu Ludowego Mora. W raporcie z badania scharakteryzowano działanie placówki, przedstawiono sytuację i warunki ludzi z grup wykluczonych – to wszystko, by stworzyć podstawy do działań na rzecz rozwoju nowych form pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi. |