Abstrakt: |
Badanie miało charakter jakościowy i zostało przeprowadzone w celu analizy sytuacji kobiet i ich funkcjonowania w nauce. Próbę badawczą stanowiły cztery kobiety, które piastowały jedne z najwyższych stanowisk we władzach uniwersyteckich Uniwersytetu Gdańskiego (dwie osoby, w tym była dziekan Wydziału Zarządzania oraz była dziekan Wydziału Biologii, Geografii i Oceanografii) oraz University of Ulster i Queens University w Irlandii Północnej (dwie osoby na stanowisku dziekana). Do zebrania materiału zastosowano wywiad pogłębiony z elementami wywiadu autobiograficzno-narracyjnego. Uzyskane odpowiedzi pozwoliły stwierdzić istniejący opór wobec mówienia o władzy. Zgodnie z udzielonymi wypowiedziami respondentki podzielono na dwie grupy na podstawie stosunku do władzy. W pierwszej znalazły się kobiety z rodzin tradycyjnych, w drugiej natomiast – z nietradycyjnych domów, które w bezpośredni sposób mówiły o swojej pozycji i związanym z nią posiadaniem władzy. Badane często akcentowały liczenie się z drugim człowiekiem oraz zwracały uwagę na kwestie moralne, w związku z czym określono ich styl zarządzania jako miękki, kobiecy. Okazało się również, że zdaniem respondentek mała liczba kobiet, które piastują kierownicze stanowiska, wynika z nadal obowiązującym tradycyjnym podziałem ról rodzajowych. Nie zaobserwowano natomiast przesłanek, które mogłyby potwierdzać obecność fenomenów „old boy network” czy „królowej pszczół” w doświadczeniach badanych kobiet. Zwrócono również uwagę na rolę szkoły jako instytucji, która nie motywuje dziewcząt oraz kobiet do podejmowania wyzwań oraz drogi kariery zawodowej związanej ze sferą władzy. |