BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uniwersytet, kobiety i władza – o obecności kobiet w okolicach szczytu akademickich hierarchii
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Lucyna Kopciewicz, Karolina Rzepecka
Abstrakt:

Badanie miało charakter jakościowy i zostało przeprowadzone w celu analizy sytuacji kobiet i ich funkcjonowania w nauce. Próbę badawczą stanowiły cztery kobiety, które piastowały jedne z najwyższych stanowisk we władzach uniwersyteckich Uniwersytetu Gdańskiego (dwie osoby, w tym była dziekan Wydziału Zarządzania oraz była dziekan Wydziału Biologii, Geografii i Oceanografii) oraz University of Ulster i Queens University w Irlandii Północnej (dwie osoby na stanowisku dziekana). Do zebrania materiału zastosowano wywiad pogłębiony z elementami wywiadu autobiograficzno-narracyjnego. Uzyskane odpowiedzi pozwoliły stwierdzić istniejący opór wobec mówienia o władzy. Zgodnie z udzielonymi wypowiedziami respondentki podzielono na dwie grupy na podstawie stosunku do władzy. W pierwszej znalazły się kobiety z rodzin tradycyjnych, w drugiej natomiast – z nietradycyjnych domów, które w bezpośredni sposób mówiły o swojej pozycji i związanym z nią posiadaniem władzy. Badane często akcentowały liczenie się z drugim człowiekiem oraz zwracały uwagę na kwestie moralne, w związku z czym określono ich styl zarządzania jako miękki, kobiecy. Okazało się również, że zdaniem respondentek mała liczba kobiet, które piastują kierownicze stanowiska, wynika z nadal obowiązującym tradycyjnym podziałem ról rodzajowych. Nie zaobserwowano natomiast przesłanek, które mogłyby potwierdzać obecność fenomenów „old boy network” czy „królowej pszczół” w doświadczeniach badanych kobiet. Zwrócono również uwagę na rolę szkoły jako instytucji, która nie motywuje dziewcząt oraz kobiet do podejmowania wyzwań oraz drogi kariery zawodowej związanej ze sferą władzy.

Deskryptory TESE: uniwersytet, płeć żeńska, kariera zawodowa, kompetencje, rozwój umiejętności zawodowych, struktura społeczna
TESE descriptors: universty, female, career, competence, skill development, social structure
Publikacje:
  • Kopciewicz, L. i Rzepecka, K. (2009). Uniwersytet, kobiety i władza – o obecności kobiet w okolicach szczytu akademickich hierarchii. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 87-104.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"