Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły uniwersalia kulturowe uznawane przez dorosłych Polaków. Badaniem objęto 29 osób (pięciu mężczyzn i 24 kobiety). Wiek ankietowanych kobiet mieścił się w przedziale od 40 do 57 lat (średnia wynosiła 46,2 roku), mężczyzn natomiast między 42. a 50. rokiem życia (średnia wynosiła 44,6 roku). Wśród respondentek przewagę stanowiły osoby z wykształceniem średnim (dziewięć osób), sześć ukończyło zasadniczą szkołę zawodową, pięć legitymowało się wykształceniem wyższym, trzy – pomaturalnym, a jedna osoba miała wykształcenie podstawowe. Wśród mężczyzn dominowało wykształcenie wyższe (trzy osoby), jeden badany ukończył szkołę średnią i jeden – pomaturalną. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w domu respondentek najczęściej kultywowano tradycje (21 wskazań), w tym: świąteczne (Boże Narodzenie i Wielkanoc) oraz rodzinne (imieniny, śluby, rocznice). W dalszej kolejności wskazywano: kształcenie (19) oraz nastawienie na awans (10). Wśród mężczyzn najwięcej wyborów (po cztery) odnotowano w przypadku kultywowania tradycji (święta, rodzina), nastawienia na kształcenie, nastawienia na awans zawodowy, zorientowania na rodzinę oraz ukierunkowania religijnego. Za najważniejsze uniwersalia uznano rodzinę (27), miłość (24), prawa człowieka (23) oraz tradycję (22). |