Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu poznania postawy młodych dorosłych wobec uniwersaliów kulturowych (uczestników pytano m.in., które z uniwersaliów realizują oraz czy przyjmują je jako własne wartości). Próbę badawczą stanowiły 42 osoby (23 mężczyzn i 19 kobiet), wśród których najliczniejszą grupę (N = 22) stanowiły osoby w wieku 21-25 lat (średnia wieku wyniosła 24 lata). 69% badanych legitymowało się wykształceniem średnim, 14% – wyższym, 12% ankietowanych ukończyło szkołę zawodową, a 5% – studia licencjackie. Połowa badanych mieszkała w mieście, 19% w małym mieście, 14% w mieście średniej wielkości oraz 17% na wsi. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród wartości realizowanych w domu respondentów najczęściej wymieniano: nastawienie na kształcenie (38 wskazań), zorientowanie na rodzinę (32) oraz kultywowanie tradycji (32). Na podstawie udzielonych odpowiedzi wykazano również, że w rozumieniu badanych uniwersalia kulturowe można pogrupować w pięć kategorii: a) uniwersalia związane z kulturą, nabywane w oparciu o kulturę; b) uniwersalia jako wartości ponadczasowe, wyznaczające normy postępowania; c) uniwersalia jako wyraz tradycji społeczeństwa; d) uniwersalia związane z rodziną; e) uniwersalia związane z religią. Okazało się również, że za najważniejsze ankietowani uznali: miłość (38), rodzinę (35), szczęście (35), prawa człowieka (33), uczucia/emocje (33) oraz wiedzę (33). |