BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychometryczna wartość eksperymentalnej wersji „zestawu prób poznawczych" dla dzieci w wieku przedszkolnym
Data: [2007]
Badacz: Ewa Maria Kulesza
Abstrakt:

Celem badania było psychometryczne opracowanie eksperymentalnego Zestawu Prób Poznawczych (wersja pierwsza) do diagnozy poziomu rozwoju zdolności poznawczych dzieci na podstawie pomiarów zrealizowanych w grupach dzieci w wieku przedszkolnym o prawidłowym przebiegu rozwoju. Badaniem objęto 150 dzieci w wieku 3-6 lat uczęszczających do przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych, w tym 68 dziewcząt i 82 chłopców. U badanych wykluczono zaburzenia celowej aktywności ruchowej ukierunkowanej na realizację zadań, zaburzenia percepcji barw i niedowłady. Dokonano selekcji zadań Zestawu dla każdej grupy wiekowej (trzylatki, czterolatki, pięciolatki i sześciolatki), a następnie dokonano oceny tych zadań. Przeprowadzono również procedurę kontroli trafności narzędzia. Potwierdzono założenie o lewoskośności rozkładów wyników. Zestaw Prób okazał się silniej dyskryminujący w zakresie niskich wyników, co oznaczało możliwość wykorzystania tego narzędzia do identyfikacji dzieci z opóźnieniami w kształtowaniu się zdolności poznawczych. Opracowana procedura „test-trening-test” pozwalała ocenić szybkość uczenia się dziecka oraz rozmiar i rodzaj koniecznej pomocy ze strony osoby dorosłej. W opisie badania znajduje się szczegółowy opis narzędzia.

Autorskie słowa kluczowe: zdolności poznawcze, dzieci w wieku przedszkolnym, rzetelność i trafność testu
Author's Keywords: preschool-aged children, test reliability and validity
Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, psychologia, kompetencja uczenia się, dziecko, rozwój poznawczy
TESE descriptors: pre-primary education, psychology, learning to learn, child, cognitive development
Publikacje:
  • Kulesza, E.M. (2007). Psychometryczna wartość eksperymentalnej wersji „zestawu prób poznawczych" dla dzieci w wieku przedszkolnym. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 2(6), 109-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"