Tytuł badania: |
Psychometryczna wartość eksperymentalnej wersji „zestawu prób poznawczych" dla dzieci w wieku przedszkolnym |
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Ewa Maria Kulesza |
Abstrakt: |
Celem badania było psychometryczne opracowanie eksperymentalnego Zestawu Prób Poznawczych (wersja pierwsza) do diagnozy poziomu rozwoju zdolności poznawczych dzieci na podstawie pomiarów zrealizowanych w grupach dzieci w wieku przedszkolnym o prawidłowym przebiegu rozwoju. Badaniem objęto 150 dzieci w wieku 3-6 lat uczęszczających do przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych, w tym 68 dziewcząt i 82 chłopców. U badanych wykluczono zaburzenia celowej aktywności ruchowej ukierunkowanej na realizację zadań, zaburzenia percepcji barw i niedowłady. Dokonano selekcji zadań Zestawu dla każdej grupy wiekowej (trzylatki, czterolatki, pięciolatki i sześciolatki), a następnie dokonano oceny tych zadań. Przeprowadzono również procedurę kontroli trafności narzędzia. Potwierdzono założenie o lewoskośności rozkładów wyników. Zestaw Prób okazał się silniej dyskryminujący w zakresie niskich wyników, co oznaczało możliwość wykorzystania tego narzędzia do identyfikacji dzieci z opóźnieniami w kształtowaniu się zdolności poznawczych. Opracowana procedura „test-trening-test” pozwalała ocenić szybkość uczenia się dziecka oraz rozmiar i rodzaj koniecznej pomocy ze strony osoby dorosłej. W opisie badania znajduje się szczegółowy opis narzędzia. |
Autorskie słowa kluczowe: |
zdolności poznawcze, dzieci w wieku przedszkolnym, rzetelność i trafność testu |
Author's Keywords: |
preschool-aged children, test reliability and validity |
Deskryptory TESE: |
edukacja przedszkolna, psychologia, kompetencja uczenia się, dziecko, rozwój poznawczy |
TESE descriptors: |
pre-primary education, psychology, learning to learn, child, cognitive development |
Publikacje: |
- Kulesza, E.M. (2007). Psychometryczna wartość eksperymentalnej wersji „zestawu prób poznawczych" dla dzieci w wieku przedszkolnym. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 2(6), 109-126.
|