BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki środowiska rodzinnego w warunkowaniu agresywnej strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacjach konfliktu społecznego
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Danuta Borecka-Biernat
Abstrakt:

Sformułowano dwa pytania badawcze: Jakie postawy rodzicielskie percypowane przez dzieci sprzyjają kształtowaniu strategii agresywnego radzenia sobie młodzieży w sytuacjach konfliktu społecznego? Czy występuje, a jeżeli tak, to w jakim stopniu, związek między strategią agresji stosowaną przez młodzież w sytuacjach konfliktu społecznego a prezentowanym modelem strategii agresywnego radzenia sobie przez ich rodziców (jednego lub obojga) w takich sytuacjach? Pomiar przeprowadzono za pomocą Skali Postaw Rodzicielskich w opracowaniu Plopy (1987), autorskiego kwestionariusza do określenia strategii radzenia sobie rodziców w sytuacjach konfliktu społecznego, a także z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza do badania strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacjach konfliktu społecznego. W badaniu uczestniczyły łącznie 892 osoby, w tym 467 dziewcząt i 425 chłopców w wieku 13-15 lat. Uczniowie uczęszczali do trzecich i drugich klas gimnazjalnych we Wrocławiu. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że matki uczniów stosujących strategię agresji są przez nich postrzegane jako chłodne emocjonalnie, wrogo ustosunkowane i unikające kontaktu z dzieckiem. Wobec synów matki okazały się nadmiernie zdystansowane i niezrównoważone emocjonalnie. Być może niestabilna postawa matek wobec synów skutkuje ich chwiejnością emocjonalną w relacjach społecznych. Z kolei wobec córek matki przyjmują postawę wymagającą i kierującą, despotyczną i dominującą. Takie zachowanie jest sprzeczne z potrzebą autonomii odczuwaną przez dziewczęta. Matki na ogół reagują agresywnie, jeśli ich córki nie wykonują poleceń, przez co dziewczęta utrwalają agresywny wzorzec zachowania wobec innych osób.

Author's Keywords: youth, aggression strategy, social conflict situations, educational attitudes of parents, patterns of paternal response to conflict
Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, konflikt, przemoc, osobowość, gimnazjum
TESE descriptors: family, parents, conflict, violence, personality, lower secondary
Publikacje:
  • Borecka-Biernat, D. (2013). Czynniki środowiska rodzinnego w warunkowaniu agresywnej strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacjach konfliktu społecznego. Polskie Forum Psychologiczne, 18, 41-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"