BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane zasoby osobiste a strategie radzenia sobie ze stresem u nastolatków
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Leszek Szewczyk, Elżbieta Talik
Abstrakt:

Celem badania było wykazanie związku wybranych zasobów osobistych ze strategiami radzenia sobie ze stresem przez nastolatków. Założono wstępnie, że osoby z wysokim poczuciem własnej skuteczności i wysokim poczuciem kontrolowalności sytuacji stresowej będą aktywniej radzić sobie ze stresem i używać strategii polegających na konfrontacyjnych zachowaniach, planowym rozwiązaniu problemu oraz przejęciu odpowiedzialności. U osób z niskim poczuciem kompetencji osobistych i o niskim przekonaniu o możliwości kontroli sytuacji spodziewano się częstszego korzystania ze strategii unikowych, dystansowania i poszukiwania społecznego wsparcia. Badaniem objęto 451 uczniów klas I-III liceum ogólnokształcącego w Lublinie. W badanej próbie było 278 dziewcząt i 173 chłopców. Badanie miało charakter anonimowy i grupowy. Do pomiaru wykorzystano Kwestionariusz Radzenia Sobie KSRS Lazarusa i Folkman. Ocenę poczucia własnej skuteczności zmierzono za pomocą Skali Kompetencji Osobistej Juczyńskiego, a poczucie kontrolowalności sytuacji stresowej – za pomocą autorskiej Skali PK. Wyniki badania ujawniły, że młodzież z wysokim przekonaniem o własnej skuteczności częściej wybierała strategię planowego rozwiązania problemu. Nie zauważono różnic w zakresie konfrontacyjnego zachowania i przejęcia odpowiedzialności między uczniami o wysokim/niskim poczuciu kompetencji osobistej. Osoby z niskim poczuciem kompetencji osobistej częściej wybierały strategię ucieczki i dystansowania, nie szukały jednak częściej społecznego wsparcia, jak wstępnie zakładano. Młodzież o wysokim poczuciu kontrolowalności sytuacji stresowej decydowała się częściej na strategię konfrontacyjnego zachowania, planowanego rozwiązania problemu oraz przejęcia odpowiedzialności.

Deskryptory TESE: osobowość, indywidualizm, postawa, rozwiązywanie problemów, niekorzystne położenie
TESE descriptors: personality, individualism, attitude, problem solving, disadvantaged background
Publikacje:
  • Talik, E. i Szewczyk, L. (2010). Wybrane zasoby osobiste a strategie radzenia sobie ze stresem u nastolatków. Polskie Forum Psychologiczne, 2(15), 154-168.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"