Abstrakt: |
Celem badania było wykazanie związku wybranych zasobów osobistych ze strategiami radzenia sobie ze stresem przez nastolatków. Założono wstępnie, że osoby z wysokim poczuciem własnej skuteczności i wysokim poczuciem kontrolowalności sytuacji stresowej będą aktywniej radzić sobie ze stresem i używać strategii polegających na konfrontacyjnych zachowaniach, planowym rozwiązaniu problemu oraz przejęciu odpowiedzialności. U osób z niskim poczuciem kompetencji osobistych i o niskim przekonaniu o możliwości kontroli sytuacji spodziewano się częstszego korzystania ze strategii unikowych, dystansowania i poszukiwania społecznego wsparcia. Badaniem objęto 451 uczniów klas I-III liceum ogólnokształcącego w Lublinie. W badanej próbie było 278 dziewcząt i 173 chłopców. Badanie miało charakter anonimowy i grupowy. Do pomiaru wykorzystano Kwestionariusz Radzenia Sobie KSRS Lazarusa i Folkman. Ocenę poczucia własnej skuteczności zmierzono za pomocą Skali Kompetencji Osobistej Juczyńskiego, a poczucie kontrolowalności sytuacji stresowej – za pomocą autorskiej Skali PK. Wyniki badania ujawniły, że młodzież z wysokim przekonaniem o własnej skuteczności częściej wybierała strategię planowego rozwiązania problemu. Nie zauważono różnic w zakresie konfrontacyjnego zachowania i przejęcia odpowiedzialności między uczniami o wysokim/niskim poczuciu kompetencji osobistej. Osoby z niskim poczuciem kompetencji osobistej częściej wybierały strategię ucieczki i dystansowania, nie szukały jednak częściej społecznego wsparcia, jak wstępnie zakładano. Młodzież o wysokim poczuciu kontrolowalności sytuacji stresowej decydowała się częściej na strategię konfrontacyjnego zachowania, planowanego rozwiązania problemu oraz przejęcia odpowiedzialności. |