Tytuł badania: |
Lekarz rodzinny w percepcji studentów medycyny. Holistyczny model opieki medycznej – lepsza perspektywa czy gorszy wybór? |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 |
Badacz: |
Sławomir Czachowski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy postawy wobec zdobywanego zawodu, planów oraz aspiracji społecznych młodzieży akademickiej. Próbę badawczą stanowili studenci Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (łącznie badaniem objęto 200 osób – w tym 69 studentów pierwszego roku, 63 studentów trzeciego roku oraz 69 studentów szóstego roku). Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety, która składała się z ośmiu pytań. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 37% respondentów nie miało sprecyzowanego zdania na temat prestiżu jako istotnego czynnika wyboru specjalności, jego rolę podkreśliło 33% studentów, natomiast zdaniem 30% nie należał on do decydujących motywów wyboru specjalności. Większość studentów (56%) nie zgodziła się z twierdzeniem, że dobra pozycja lekarza w perspektywie przyszłej pracy to ta wiążąca się z władzą w hierarchii medycznej. Z kolei słuszność tej tezy potwierdziło 13% ankietowanych (odsetek osób niezdecydowanych wynosił 30%). 85% studentów zgodziło się z twierdzeniem o ważnej roli bliskiego kontaktu lekarza z pacjentem. Jednocześnie większość badanych (68%) zanegowała tezę o biomedycznym podejściu do chorego (wykluczające wgłębianie się w psychologiczne potrzeby pacjenta). |
Deskryptory TESE: |
student, kariera zawodowa, kompetencje, postawa, praca, przebieg kariery zawodowej, planowanie |
TESE descriptors: |
student, career, competence, attitude, labour, career advancement, planning |
Publikacje: |
- Czachowski, S. (2008). Lekarz rodzinny w percepcji studentów medycyny. Holistyczny model opieki medycznej – lepsza perspektywa czy gorszy wybór? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, 111-127.
|