Tytuł badania: |
Uczestnictwo w studiach wyższych podyplomowych drogą do zmiany jakości życia osób dorosłych |
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 2011 – marzec 2012 |
Badacz: |
Anna Bakota |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach pracy magisterskiej Uczestnictwo w studiach wyższych podyplomowych drogą do zmiany jakości życia osób dorosłych napisanej pod kierunkiem dr hab. E. Skibińskiej. Jego celem było poznanie wpływu uczestnictwa w studiach podyplomowych na zmianę jakości życia osób dorosłych, określenie motywacji podejmowania takich studiów oraz pozytywnych i negatywnych aspektów tego typu studiów. Zastosowano metodę jakościową w postaci pogłębionego wywiadu otwartego. Badaniem objęto celowo dobraną grupę dziewięciu osób, w tym sześć kobiet i trzech mężczyzn. Wszyscy respondenci posiadali wykształcenie wyższe, ukończyli przynajmniej jeden kierunek studiów podyplomowych, byli mieszkańcami Warszawy, a ich wiek mieścił się w przedziale 25-59 lat. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczestnictwo w studiach podyplomowych było przez badanych postrzegane jako możliwość kształtowania wielu sfer ich życia, w tym przede wszystkim podniesienia własnych kompetencji, uzyskania awansu w pracy lub podniesienia jakości tej pracy, rozwoju własnych zainteresowań i rozwoju osobistego. Motywacja respondentów, choć zależna od ich indywidualnych biografii, koncentrowała się wokół dwóch najważniejszych sfer życia dorosłego człowieka – sfery zawodowej i osobistej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
kwalifikacje, edukacja dorosłych, edukacja formalna, studia podyplomowe |
Author's Keywords: |
adult education, formal education, post-graduate non-degree programmes |
Deskryptory TESE: |
motywacja, dorosły student, postawa, kompetencje, kariera zawodowa, edukacja dorosłych |
TESE descriptors: |
motivation, mature student, attitude, competence, career, adult education |
Publikacje: |
- Bakota, A. (2012). Uczestnictwo w studiach podyplomowych a potrzeby człowieka dorosłego. Edukacja Dorosłych, 2, 153-167.
|