Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 715 uczniów pierwszych i trzecich klas gimnazjalnych oraz liceum ogólnokształcącego z województwa świętokrzyskiego. Do analizy zakwalifikowano grupę 486 osób, w tym 260 gimnazjalistów i 208 licealistów. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a w jej ramach autorską ankietą. Młodzież w swoich szkołach najczęściej uczestniczyła w zajęciach profilaktycznych poświęconych współuzależnieniom (75% licealistów i 75,76% gimnazjalistów). Niewielki odsetek respondentów brał udział w zajęciach dotyczących przestępczości (odpowiednio 3,63% i 7,31%), samobójstw (0,21% i 1,92%), zachowań seksualnych (4,33% i 6,92%), HIV/AIDS (3,63% i 6,54%) oraz przynależności do sekt (1,71% i 1,54%). Najczęściej zajęcia profilaktyczny były realizowane w ramach zajęć z wychowawcą. W przypadków blisko 70% uczniów udział w tego typu zajęciach był obowiązkowy. 60,10% gimnazjalistów i 64,62% licealistów uważało, że prowadzenie takich zajęć w szkołach jest bardzo ważne. Drugorzędne znaczenie tego rodzaju zajęciom przypisywało odpowiednio 13,94% i 4,62%. W opinii odpowiednio 1,92% i 2,69% uczniów tego typu zajęcia nie miały żadnego znaczenia. Brak satysfakcji z udziału w zajęciach profilaktycznych odnotowano wśród 47,31% gimnazjalistów i 27,89% licealistów. |
Publikacje: |
- Szpringer, M., Dąbrowska, A., Kosecka, J. i Surowiec, K. (2014). Uczestnictwo w programach profilaktycznych i oczekiwania względem profilaktyki w opinii młodzieży szkół gimnazjalnych i licealnych. Resocjalizacja Polska, 6, 63-78.
|