BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozumienie różnicy między emocją rzeczywistą a okazywaną u dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Anna Gałkowska, Maciej Haman
Abstrakt:

Celem badania było porównanie zdolności rozróżnienia emocji rzeczywistej i okazywanej przez dzieci w wieku czterech i sześciu lat. Badaniem objęto 159 dzieci uczęszczających do pięciu publicznych przedszkoli w Warszawie i okolicach. 79 badanych było w wieku czterech lat, a 80 – w wieku sześciu lat. Badano każde dziecko indywidualnie. Na początku rozmowy z osobą badającą dziecko proszone było o przedstawienie się, następnie odbywała się krótka rozmowa, mająca na celu oswojenie dziecka z badaniem. W kolejnym etapie osoba badająca czytała dziecku sześć historyjek, z czego trzy opowiadały o dziecku, którego potrzeby zostały zaspokojone, a trzy – o dziecku, którego potrzeb nie zaspokojono. Na podstawie wyników badania stwierdzono wpływ wieku na ocenę emocji zgodnych z sytuacją i implikowanych przez sytuację stanami mentalnymi – ale tylko w przypadku tworzenia specjalnych układów przez takie czynniki jak płeć dziecka, znak emocji, perspektywa oraz kolejność zadanych pytań. Dzieci nie miały problemów z określeniem emocji bohatera historyjki, chociaż częściej skłaniały się ku interpretacji, jeśli sytuacja dotyczyła negatywnych emocji. Nie stwierdzono dużej zgodności w przypadku atrybucji emocji w pierwszej i trzeciej osobie. Z pewną ostrożnością założono, że dzieci czteroletnie prezentują emocje jako stany wewnętrzne. Ostrożność ta wynika z istotnie wyższej od poziomu losowego atrybucji zgodnych z sytuacją dla emocji negatywnych (w przypadku dzieci czteroletnich).

Deskryptory TESE: osobowość, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, postawa, kompetencje społeczne
TESE descriptors: personality, child development, cognitive development, attitude, social competences
Publikacje:
  • Gałkowska, A. i Haman, M. (2011). Rozumienie różnicy między emocją rzeczywistą a okazywaną u dzieci w wieku przedszkolnym. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 178-196.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"