BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: (Re)konstruowanie tożsamości poradnictwa pedagogicznego w narracjach doradców
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Barbara Skałbania
Abstrakt:

Celem badania było określenie znaczenia nadawanego swojej pracy przez doradców pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz wspólnych wzorców praktyk poradniczych. Zastosowano metodę wywiadu narracyjnego z psychologami, pedagogami i logopedami z poradni psychologiczno-pedagogicznych. Wypowiedzi badanych pozwoliły zarysować obraz wielowymiarowej przestrzeni poradniczej, w której współwystępowały elementy identyfikacji i rywalizacji zawodowej. Stosowane przez doradców wzorce wypowiedzi konstruowanych wokół „ja” zdradzały pozorność integracji specjalistów i ukazywały problem nadawania indywidualnego znaczenia wspólnej rzeczywistości i podkreślania własnego w niej udziału. Było to szczególnie wyraźne wśród psychologów. Kolektywna perspektywa prezentowana była za to częściej przez pedagogów starszych stażem, którzy jednocześnie często wracali do wspomnień i z trudem przyjmowali zmiany. Stwierdzono również dystans między doradcami a szkołą, którą postrzegano jako konkurencję, zagrożenie i przestrzeń pozornych działań edukacyjnych. W relacjach z rodzicami dominowały życzeniowość oraz brak poczucia własnej sprawczości i skuteczności pracy poradniczej. Doradcy pragnęli większej swobody i postrzegali swoją pracę jako zdeterminowaną przez rutynową diagnozę, jednak nie potrafili zaproponować żadnych rozwiązań w tej sytuacji. Wśród największych ograniczeń w swojej pracy wymieniano: brak współpracy z rodzicami, brak kompetencji diagnostyczno-wychowawczych nauczycieli, niejasne i rygorystyczne przepisy, niekompetencję władz oświatowych, nadmierne oczekiwania społeczne oraz brak praktycznego przygotowania do własnej pracy. Brakowi gotowości do postawienia śmiałych postulatów i wypracowania wizji zmiany towarzyszyła potrzeba bezpieczeństwa i zachowania status quo.

Autorskie słowa kluczowe: tożsamość, poradnictwo pedagogiczne, zmiany edukacyjne
Author's Keywords: identity, pedagogical counselling, educational changes
Deskryptory TESE: doradca, psychologia, logopedia, relacje interpersonalne, postawa
TESE descriptors: guidance officer, psychology, speech therapy, interpersonal relations, attitude
Publikacje:
  • Skałbania, B. (2012). (Re)konstruowanie tożsamości poradnictwa pedagogicznego w narracjach doradców. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 113-123.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"