BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rekonstrukcja obrazu szkoły z wykorzystaniem założeń teoretycznych Johna Deweya
Data: [2009]
Badacz: Anita Famuła-Jurczak
Abstrakt:

Badanie miało charakter jakościowy i służyło analizie obrazu szkoły z perspektywy uczniów oddziałów filialnych szkół. Do zebrania materiału posłużono się techniką wywiadu swobodnego, ukierunkowanego. Wykorzystano ponadto metody projekcyjne (w tym technikę niedokończonych zdań, rysunek, zdjęcia) oraz obserwacje jakościowe, a także analizę dokumentów szkolnych. Badaniem objęto 58 uczniów, którzy uczęszczali do oddziałów filialnych gimnazjów w województwie lubuskim (doboru próby dokonano ze względu na najniższą liczbę punktów z egzaminu gimnazjalnego zdobywaną w tym regionie przez ostatnie dwa lata, najmniejszą liczbę szkół gimnazjalnych oraz najwięcej funkcjonujących od czasów reformy gimnazjów wirtualnych, tzn. oddziałów filialnych). Finalnie analizie poddano 58 rozmów z uczniami pierwszych i drugich klas, 17 rozmów z nauczycielami i dwie rozmowy z dyrektorami obu szkół. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że niemal co drugi uczeń przyznał się do zakłócania toku lekcji. Okazało się jednak, że respondenci sprawiali problemy na wybranych zajęciach, co było uzależnione od osoby i postawy nauczyciela. Ustaloną przyczyną nieodpowiedniego zachowania badanej młodzieży była niekonsekwencja pedagogów oraz zaburzona komunikacja między nimi a klasą. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono również, że większość respondentów postrzegała siebie jako osoby, które niedostatecznie wywiązywały się z nałożonych na nie obowiązków. Przeprowadzone rozmowy pozwoliły ujawnić przewagę funkcji dydaktycznej działań nauczycieli nad funkcją wychowawczą. Zaobserwowano ponadto preferowanie przez pedagogów z placówek objętych badaniem frontalnego sposobu nauczania. Zgodnie z uzyskanymi wypowiedziami zrekonstruowany model szkoły oparty był na autorytaryzmie oraz formalizmie.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, uczeń, atmosfera w klasie, wychowanie dziecka, gimnazjum
TESE descriptors: attitude towards school, attitude, teacher-student relation, pupil, classroom climate, child rearing, lower secondary
Publikacje:
  • Famuła-Jurczak, A. (2010). Rekonstrukcja obrazu szkoły z wykorzystaniem założeń teoretycznych Johna Deweya. Studia z Teorii Wychowania, 1, 161-171.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"