Abstrakt: |
Badaniem objęto 104 uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności (z orzeczeniem wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną), którzy uczyli się w przedszkolach, szkołach podstawowych (klasy pierwsze i szóste), gimnazjalnych (klasy pierwsze i trzecie) oraz ponadgimnazjalnych (klasy pierwsze i trzecie). W szkołach specjalnych uczyło się 66,3% respondentów, a w integracyjnych 33,7%. 36,2% matek uczniów ze specjalnych placówek edukacyjnych i 31,4% ojców legitymowało się wykształceniem podstawowym; 30,4% matek uczniów z tej grupy i 49% ojców miało wykształcenie zasadnicze zawodowe, a 4% ojców i 10% matek – wykształcenie wyższe. Pozostali rodzice legitymowali się wykształceniem średnim. Matki uczniów ze specjalnych placówek wykonywały najczęściej takie zawody jak: rolnik, piekarz, fryzjerka, sprzedawczyni, a ojcowie – rolnik, piekarz, hydraulik, kierowca, murarz i pracownik ochrony. Wśród rodziców badanych uczęszczających do placówek integracyjnych 75% matek i 60% ojców miało wykształcenie średnie albo wyższe, a 20% matek i 35% ojców wykształcenie zasadnicze zawodowe; 5% matek i tyle samo ojców ukończyło jedynie szkołę podstawową. 65% badanych z placówek integracyjnych wychowywało się w rodzinach z jednym dzieckiem albo dwojgiem dzieci, a 12% miało troje albo więcej rodzeństwa. Natomiast wśród uczniów ze szkół specjalnych 49,3% wychowywało się w rodzinach wielodzietnych (czworo albo więcej dzieci). |