BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kapitał kulturowy niepełnosprawnych uczniów w specjalnych i integracyjnych formach kształcenia a kwestia znaczeń konstruujących społeczny dyskurs nierówności
Data: [2009]
Badacz: Jolanta Rzeźnicka-Krupa
Abstrakt:

Badaniem objęto 104 uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności (z orzeczeniem wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną), którzy uczyli się w przedszkolach, szkołach podstawowych (klasy pierwsze i szóste), gimnazjalnych (klasy pierwsze i trzecie) oraz ponadgimnazjalnych (klasy pierwsze i trzecie). W szkołach specjalnych uczyło się 66,3% respondentów, a w integracyjnych 33,7%. 36,2% matek uczniów ze specjalnych placówek edukacyjnych i 31,4% ojców legitymowało się wykształceniem podstawowym; 30,4% matek uczniów z tej grupy i 49% ojców miało wykształcenie zasadnicze zawodowe, a 4% ojców i 10% matek – wykształcenie wyższe. Pozostali rodzice legitymowali się wykształceniem średnim. Matki uczniów ze specjalnych placówek wykonywały najczęściej takie zawody jak: rolnik, piekarz, fryzjerka, sprzedawczyni, a ojcowie – rolnik, piekarz, hydraulik, kierowca, murarz i pracownik ochrony. Wśród rodziców badanych uczęszczających do placówek integracyjnych 75% matek i 60% ojców miało wykształcenie średnie albo wyższe, a 20% matek i 35% ojców wykształcenie zasadnicze zawodowe; 5% matek i tyle samo ojców ukończyło jedynie szkołę podstawową. 65% badanych z placówek integracyjnych wychowywało się w rodzinach z jednym dzieckiem albo dwojgiem dzieci, a 12% miało troje albo więcej rodzeństwa. Natomiast wśród uczniów ze szkół specjalnych 49,3% wychowywało się w rodzinach wielodzietnych (czworo albo więcej dzieci).

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, rodzina, rodzice
TESE descriptors: intellectual disability, disability, physical disability, family, parents
Publikacje:
  • Rzeźnicka-Krupa, J. (2010). Kapitał kulturowy niepełnosprawnych uczniów w specjalnych i integracyjnych formach kształcenia a kwestia znaczeń konstruujących społeczny dyskurs nierówności. Niepełnosprawność, 3, 52-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"