Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaka jest wielkość kapitału ludzkiego w polskich małych i średnich firmach? W jakim stopniu małe i średnie firmy wykorzystują różne metody powiększania wiedzy? Czy kapitał ludzki ucieleśniony w osobie właściciela firmy ma wpływ na sposób oraz skalę działań mających na celu akumulację wiedzy? W oparciu o przegląd badań założono wstępnie m.in., że większemu kapitałowi ludzkiemu w MSP towarzyszy większa skala działalności firmy (mierzona wielkością zatrudnienia i wielkością obrotów), a także, że im większy kapitał ludzki w MSP, tym większe prawdopodobieństwo prowadzenia szkoleń dla pracowników firmy. Badaniem objęto próbę złożoną z 1308 firm dobranych losowo. Do zebrania materiału posłużono się metodą wywiadu, którą objęto 43,7% firm zatrudniających do dziewięciu pracowników (mikro), 36,1% zatrudniających od 10 do 49 pracowników (małe) oraz 20,1% zatrudniających od 50 do 249 (średnie). Ogółem 0,3% firm było zarządzanych przez osoby z wykształceniem podstawowym, 11,1% z zasadniczym zawodowym, 51,1% ze średnim, a 37,6% z wyższym. Tylko 2,5% badanych przedsiębiorstw korzystało z doradztwa zewnętrznego, w tym 1,1% z doradztwa wyższych uczelni, 0,9% z ośrodków doradztwa dla małych firm, 0,3% z doradztwa centrów technologicznych, 0,2% z inkubatorów przedsiębiorczości, 0,3% zaś z pomocy firm konsultingowych. Co czwarte przedsiębiorstwo korzystało z doradztwa członka rodziny ze względu na jego doświadczenie w prowadzeniu tego samego biznesu. |