Abstrakt: |
Celem badania były opis i analiza składu społecznego jednej z sześciu klas pierwszych wielodziałowej szkoły podstawowej – „klasy rodzicielskiego wyboru” – w kontekście określonych składników kapitału społecznego rodziny. Charakterystyka środowiska rodzinnego miała na celu określenie zasobów, czy też kapitału społecznego, którymi dysponowali uczniowie. Uwzględniono następujące składniki kapitału społecznego: wsparcie materialne, wsparcie rzeczowe (czas poświęcany dzieciom, zapewnienie miejsca do nauki), wsparcie w przestrzeni publicznej (zbieranie informacji na temat nauczycieli dzieci, wykorzystywanie znajomości w celu zapisania dziecka do wybranego nauczyciela, angażowanie się w pomoc nauczycielowi/klasie/szkole). Zastosowano metodę studium przypadku z wykorzystaniem techniki ankiety skierowanej do rodziców, rozmowy z dziećmi, wywiadu swobodnego z nauczycielem języka angielskiego, analizy dokumentacji szkolnej oraz obserwacji uczestniczącej niejawnej. Klasa będąca przedmiotem badania została utworzona jako pierwsza na rok przed rozpoczęciem nauki na zasadzie zapisów dziecka do wybranego przez rodziców nauczyciela. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci z wybranej do badań klasy mogły liczyć na wiele form wsparcia ze strony swoich rodziców, w tym na wszystkie wyróżnione kategorie wsparcia – wsparcie finansowe w edukację i wychowanie, rzeczowe w postaci poświęcania dziecku czasu i pomagania mu w nauce oraz wsparcie w sferze publicznej. Rodzice korzystali często ze wsparcia swoich własnych rodziców, dziadków ucznia. Silne zaangażowanie i motywacja rodziców do zapewnienia dziecku jak najlepszej edukacji objawiało się między innymi aktywnym docieraniem do odpowiednich osób i informacji na temat szkół i nauczycieli oraz dokładnym analizowaniem oferty zajęć pozalekcyjnych, wyników jakości pracy szkoły i kwalifikacji kadry pedagogicznej. |