BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dopalacze – nowe wyzwanie socjopedagogiczne
Data: [2011]
Badacz: Anna Karłyk-Ćwik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest wiedza wychowanków Domu Dziecka na temat dopalaczy? Jakie jest nastawienie (stosunek emocjonalny) badanej młodzieży wobec dopalaczy? Jakie zachowania (działania) związane z dopalaczami podejmują respondenci? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Próbę badawczą stanowiło 20 wychowanków Domu Dziecka w Ostrzeszowie; siedem osób było podopiecznymi przebywającymi w mieszkaniu usamodzielnień w Książenicach (oddział domu Dziecka w Ostrzeszowie). Średnia wieku badanych wyniosła niecałe 15 lat (14,6). Podstawowym źródłem wiedzy o dopalaczach byli rówieśnicy (15 wskazań); w dalszej kolejności wychowankowie wskazywali telewizję (13), internet (dziewięć) oraz inne źródła, np. nauczyciele lub książki (cztery). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wśród powodów sięgania po dopalacze na pierwszym miejscu znalazła się ucieczka przed rzeczywistością (15), następnie moda (10), wpływ rówieśników (siedem), ciekawość (siedem) oraz legalny charakter tych substancji (siedem). W opinii badanej młodzieży konsekwencjami zażywania dopalaczy może być śmierć (15), zatrucie (12), uzależnienie (11), pogorszenie kontaktów ze znajomymi (dziewięć), choroba (osiem) oraz zejście na drogę przestępstwa (osiem). Analiza wypełnionych ankiet pozwoliła ustalić ponadto negatywny stosunek większości badanej młodzieży (12) wobec dopalaczy (pozytywnie oceniły je cztery osoby; tyle samo nie miało zdania).

Deskryptory TESE: postawa, narkomania, rozumowanie, dzieci w placówkach opiekuńczych, wychowanie dziecka, zachowania
TESE descriptors: attitude, drug abuse, reasoning, children in public care, child rearing, behaviour
Publikacje:
  • Karłyk-Ćwik, A. (2012). Dopalacze – nowe wyzwanie socjopedagogiczne. Wychowanie na co Dzień, 10-11, 27-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"