BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pedeutologiczne aspekty wychowania w praktyce pedagogicznej gimnazjum
Data: [2011]
Badacz: Kazimierz Ostrowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Czy nauczyciel gimnazjum utożsami się z funkcją nauczyciela wychowującego, czy z funkcją wychowawcy nauczającego? Czy efekty oddziaływań wychowawczych weryfikowane są pracą badawczą nauczyciela? Czy nauczyciele odczuwają konflikt ról w zakresie stylów kierowania pedagogicznego młodych ludzi? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą dialogową oraz wywiadu ukrytego. Badaniem objęto 114 czynnych nauczycieli, którzy podnosili kwalifikacje zawodowe w ramach studiów podyplomowych oraz kursów kwalifikacyjnych organizowanych przez bydgoski oddział CDN TWP. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 53 osoby uważały się za wychowawców, którzy nauczają, z kolei 61 – za dydaktyków realizujących zadania wychowawcze. 44 pedagogów zadeklarowało weryfikowanie pracą badawczą nauczyciela efektów oddziaływań wychowawczych, natomiast 70 przyznało, że incydentalnie weryfikują lub nie robią tego wcale. Ponadto 79 ankietowanych potwierdziło, że zróżnicowanie stylów pedagogicznych powoduje konflikty z innymi nauczycielami (przeciwnego zdania było 35 osób). 65 badanych w pracy dydaktyczno-wychowawczej stosowało zabawy tematyczne oraz gry dydaktyczne (rzadko stosowało zabawy lub wcale nie robiło tego 57 nauczycieli).

Deskryptory TESE: gimnazjum, dydaktyka, nauczanie, kwalifikacje pedagogiczne, kwalifikacje zawodowe, nauczyciel, praktyka pedagogiczna, wychowawca
TESE descriptors: lower secondary, didactics, teaching, teaching qualification, vocational qualification, teacher, teaching practice, educational childcare staff
Publikacje:
  • Ostrowski, K. (2012). Pedeutologiczne aspekty wychowania w praktyce pedagogicznej gimnazjum. Wychowanie na co Dzień, 12, 3-9.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"