BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pedagog szkolny: kierunek, oczekiwania, perspektywy
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Robert Bielecki
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stosunku licealistów do pedagoga szkolnego oraz określenie działań pedagoga uważanych przez uczniów za najważniejsze. Badaniem objęto łącznie 80 uczniów ze wszystkich roczników. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w żadnej klasie nie pojawiła się osoba uważająca pedagoga szkolnego za zdecydowanie w szkole niepotrzebnego. Jednocześnie 3/4 badanych nie korzystało nigdy z pomocy pedagoga. Podawano następujące uzasadnienia: nie było takiej potrzeby; nie miałem okazji; zazwyczaj nie było okazji lub konkretnego problemu, nie czułam wystarczającej potrzeby; nie jestem pewna, czy może mi pomóc, poza tym boję się, że moje problemy będą znali wszyscy nauczyciele; nie potrzebuję jego pomocy, sam rozwiązuję swoje problemy, trudno mi opowiadać o swoich problemach obcej osobie. Ponad połowa uczniów nastawiona była sceptycznie w stosunku do pedagoga szkolnego. 12 osób było przekonanych, że nie uzyskaliby od niego pomocy; dziewięć osób twierdziło, że porady pedagoga i tak niczego nie zmienią; 10 osób nie chciało korzystać z pomocy pedagoga. Wśród najczęstszych powodów, dla których badani szukaliby pomocy pedagoga, znalazły się konflikty z nauczycielem (24 wskazania), następnie zaś problemy osobiste i problemy z nauką (po 18). 19 osób wskazało, że nie ma takich powodów, jedna osoba wskazała kategorię inne.

Deskryptory TESE: postawa, szkoła średnia, młodzież, uczeń, relacja dorosły – dziecko
TESE descriptors: attitude, secondary school, youth, pupil, adult-child relation
Publikacje:
  • Bielecki, R. (2012). Pedagog szkolny: kierunek, oczekiwania, perspektywy. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 21-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"