BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pedagogika — studia i studenci. Niektóre aspekty kształcenia na kierunku pedagogika
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Maria Czerepaniak-Walczak
Abstrakt:

W badaniach zostały podjęte m.in. takie problemy jak: przyrost liczby studentów i absolwentów kierunku pedagogika na przestrzeni trzynastu lat (1987-2000) oraz udział poszczególnych typów uczelni w kształceniu pedagogów. Badania te dotyczyły zarówno poziomu studiów licencjackich, jak i magisterskich na kierunku pedagogika w uczelniach wyższych oraz na specjalnościach pedagogicznych w Wyższych Szkołach Zawodowych. Wyniki płynące z przeprowadzonych badań są następujące: na przełomie lat obserwuje się znaczny wzrost wykształconych pedagogów (dla przykładu: o ile w 1987 r. co 17 student był na kierunku pedagogika, o tyle w 2000 r. na tym kierunku studiował już co 11 polski student), a także rozwój specjalności i specjalizacji w ramach tego kierunku studiów; istnieje znaczna dysproporcja pomiędzy studentami i absolwentami studiów stacjonarnych do niestacjonarnych; wątpliwa jest wysoka jakość kształcenia w trybie dziennym na kierunku pedagogika (wynika to ze zbyt dużej liczby osób, uczęszczającej na konkretne zajęcia). Wnioski z danych z badań można podzielić na trzy grupy tematyczne. Pierwszą z nich jest kwestia podniesienia jakości kształcenia na kierunku pedagogika poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu studenta z pracownikiem naukowym. Drugą jest problem przemodelowania kryteriów rekrutacji na pedagogiczne studia niestacjonarne oraz lepsze uorganizowanie tej formy kształcenia. Kolejnym wnioskiem jest propozycja odejścia lub znacznego ograniczenia kształcenia specjalizacji nauczycielskiej w systemie niestacjonarnym. Ostatnim postulatem jest potrzeba na zorientowanie na badania losów absolwentów kierunku pedagogika. W doniesieniu badawczym nie zostały uwzględnione kwestie: liczebności próby badawczej oraz metod i narzędzi pozyskiwania danych.

Deskryptory TESE: studia wyższe, jakość kształcenia, komunikacja werbalna, student, edukacja
TESE descriptors: higher education course, quality of education, verbal communication, student, education
Publikacje:
  • Czerepaniak-Walczak, M. (2002). Pedagogika — studia i studenci. Niektóre aspekty kształcenia na kierunku pedagogika. Forum Oświatowe, 1, 59-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"