Tytuł badania: |
Wzorce aktywności studentów w Internecie |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 2006 – marzec 2006 |
Badacz: |
Patrycja Rudnicka |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 1324 studentów z kilkunastu wydziałów oraz innych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Śląskiego. Do zebrania materiału wykorzystano narzędzie ankiety. Do analizy zakwalifikowano 1288 kwestionariuszy, w tym 852 uzupełnione przez kobiety i 436 przez mężczyzn. Najmłodszy respondent miał 18 lat, najstarszy – 44 lata. 36% badanych charakteryzowało się aktywnością opisywaną przez badaczkę jako zrównoważona. Grupa ta odzwierciedlała strukturę próby – z przewagą kobiet i studentów kierunków humanistycznych. Większość posiadała internet w domu. Z kolei 26% studentów charakteryzowało się intensywnym wykorzystywaniem usług internetowych i znacznym stażem korzystania z sieci. W grupie tej przeważali mężczyźni oraz studenci kierunków informatycznych i ekonomicznych. W trzeciej wyróżnionej przez badaczkę klasie użytkowników znalazły się osoby najrzadziej korzystające z internetu i z reguły przez krótki czas. Wśród tych osób tylko co czwarty respondent posiadał stały dostęp do sieci w domu. W ostatnim skupieniu były osoby wykorzystujące internet tylko kilka razy w tygodniu, rzadziej codziennie, z małą intensywnością działań i krótkim czasem przebywania online. W przeciwieństwie do trzeciej klasy użytkownicy z tej grupy posiadali możliwość korzystania z internetu w domu w 81%. |
Autorskie słowa kluczowe: |
poczucie skuteczności, Internet, postawy, lęk, cyfrowy podział, poczucie własnej skuteczności, wzorce korzystania |
Author's Keywords: |
self-efficacy, Internet, attitudes, anxiety, digital divide, self-efficacy, patterns of use |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, student, komputer, komputer domowy |
TESE descriptors: |
ICT, Internet, student, computer, home computer |
Publikacje: |
- Rudnicka, P. (2007). Wzorce aktywności studentów w Internecie. Psychologia Społeczna, 3-4, 214-224.
|