Tytuł badania: |
Wpływ wybranych czynników na umiejętności posługiwania się pojęciami informatycznymi przez uczniów kończących II etap edukacji |
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2010 – styczeń 2011 |
Badacz: |
Waldemar Lib |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą zasób i umiejętności posługiwania się pojęciami języka informatycznego przez uczniów szóstej klasy szkoły podstawowej warunkowany jest przez czynniki demograficzne i szkolne oraz środowisko społeczno-wychowawcze. Do pomiaru umiejętności posługiwania się pojęciami z zakresu informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) zastosowano test Informatyka wokół nas. Badaniu poddano 333 uczniów, w tym 168 dziewcząt i 165 chłopców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość zmiennych demograficznych nie miała wpływu na umiejętności uczniów. Znacząca okazała się jedynie płeć – okazało się, że dziewczęta posiadały większe umiejętności posługiwania się terminami informatycznymi. Miejsce zamieszkania (wieś, małe i duże miasto) różnicowało uczniów ze względu na wyniki w teście, ale siła tego związku była przeciętna. Wykształcenie rodziców okazało się nie wpływać na umiejętności uczniów. Wśród pozostałych czynników znaczący wpływ na pragmatykę języka informatycznego miały czytelnictwo prasy i książek informatycznych oraz ogólne osiągnięcia szkolne uczniów. Nie stwierdzono związku między umiejętnością posługiwania się terminami informatycznymi a oglądaniem popularnonaukowych programów telewizyjnych oraz deklarowanym zainteresowaniem informatyką. |
Autorskie słowa kluczowe: |
pragmatyka języka, dydaktyka informatyki, pojęcia informatyczne |
Author's Keywords: |
language pragmatics, IT didactics, IT notions |
Deskryptory TESE: |
informatyka, szkoła podstawowa, umiejętności komunikowania się, środowisko społeczno-kulturowe, absolwent, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
computer science, primary school, communicative competences, socio-cultural environment, school leaver, ICT |
Publikacje: |
- Lib, W. (2011). Wpływ wybranych czynników na umiejętności posługiwania się pojęciami informatycznymi przez uczniów kończących II etap edukacji w świetle badań. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 65-80.
|