BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ wybranych czynników na umiejętności posługiwania się pojęciami informatycznymi przez uczniów kończących II etap edukacji
Instytucja:
Data: październik 2010 – styczeń 2011
Badacz: Waldemar Lib
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą zasób i umiejętności posługiwania się pojęciami języka informatycznego przez uczniów szóstej klasy szkoły podstawowej warunkowany jest przez czynniki demograficzne i szkolne oraz środowisko społeczno-wychowawcze. Do pomiaru umiejętności posługiwania się pojęciami z zakresu informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) zastosowano test Informatyka wokół nas. Badaniu poddano 333 uczniów, w tym 168 dziewcząt i 165 chłopców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość zmiennych demograficznych nie miała wpływu na umiejętności uczniów. Znacząca okazała się jedynie płeć – okazało się, że dziewczęta posiadały większe umiejętności posługiwania się terminami informatycznymi. Miejsce zamieszkania (wieś, małe i duże miasto) różnicowało uczniów ze względu na wyniki w teście, ale siła tego związku była przeciętna. Wykształcenie rodziców okazało się nie wpływać na umiejętności uczniów. Wśród pozostałych czynników znaczący wpływ na pragmatykę języka informatycznego miały czytelnictwo prasy i książek informatycznych oraz ogólne osiągnięcia szkolne uczniów. Nie stwierdzono związku między umiejętnością posługiwania się terminami informatycznymi a oglądaniem popularnonaukowych programów telewizyjnych oraz deklarowanym zainteresowaniem informatyką.

Autorskie słowa kluczowe: pragmatyka języka, dydaktyka informatyki, pojęcia informatyczne
Author's Keywords: language pragmatics, IT didactics, IT notions
Deskryptory TESE: informatyka, szkoła podstawowa, umiejętności komunikowania się, środowisko społeczno-kulturowe, absolwent, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer science, primary school, communicative competences, socio-cultural environment, school leaver, ICT
Publikacje:
  • Lib, W. (2011). Wpływ wybranych czynników na umiejętności posługiwania się pojęciami informatycznymi przez uczniów kończących II etap edukacji w świetle badań. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 65-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"