BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola zabaw konstrukcyjnych w rozwijaniu wyobraźni technicznej-kinetycznej dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Wojciech Walat
Abstrakt:

Badanie miało charakter pilotażowy, a jego celem było sprawdzenie, czy zabawy konstrukcyjne wpływają na rozwój wyobraźni technicznej-kinetycznej dzieci w wieku przedszkolnym. W badaniu zastosowano dwie wersje testu rysunkowego własnej konstrukcji do pomiaru poziomu wyobraźni technicznej-kinetycznej. Wykonano dwa pomiary – przed przeprowadzeniem przez trzy tygodnie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem klocków w poszczególnych grupach wiekowych w przedszkolu oraz po ich przeprowadzeniu. Badaniem objęto 60 dzieci w wieku 4-6 lat, w tym 23 dziewczynki i 37 chłopców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci w każdym wieku chętnie poświęcały czas na zabawy konstrukcyjne, w ramach których doskonaliły proste i złożone wyobrażenia ruchu. Wyniki uzyskane w teście rysunkowym uznano jednak za mało wiarygodne ze względu na niski poziom sprawności manualnych wielu dzieci (np. zbyt silne przyciskanie ołówka do kartki wynikające z nadmiernego napięcia mięśni palców i rąk), które uniemożliwiały im sporządzenie rysunków adekwatnych do ich wyobrażeń o ruchu. Te same dzieci potrafiły jednak często wskazać za pomocą opisu słownego lub naśladowania ruchami rąk rodzaj ruchu, o który pytano w teście. Doprowadziło to do wniosku, że w badaniach właściwych wskazane byłoby zastosowanie jeszcze innych narzędzi badawczych.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja przedszkolna, wyobraźnia techniczna, pedagogika zabawy
Author's Keywords: kindergarten education, technology imagination, pedagogy of playing
Deskryptory TESE: zabawa, technika, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: play, technology, child development, motor development, pre-primary education
Publikacje:
  • Walat, W. (2011). Rola zabaw konstrukcyjnych w rozwijaniu wyobraźni technicznej-kinetycznej dzieci w wieku przedszkolnym – sprawozdanie z badań wstępnych. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 40-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"