Tytuł badania: |
Rola zabaw konstrukcyjnych w rozwijaniu wyobraźni technicznej-kinetycznej dzieci w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Wojciech Walat |
Abstrakt: |
Badanie miało charakter pilotażowy, a jego celem było sprawdzenie, czy zabawy konstrukcyjne wpływają na rozwój wyobraźni technicznej-kinetycznej dzieci w wieku przedszkolnym. W badaniu zastosowano dwie wersje testu rysunkowego własnej konstrukcji do pomiaru poziomu wyobraźni technicznej-kinetycznej. Wykonano dwa pomiary – przed przeprowadzeniem przez trzy tygodnie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem klocków w poszczególnych grupach wiekowych w przedszkolu oraz po ich przeprowadzeniu. Badaniem objęto 60 dzieci w wieku 4-6 lat, w tym 23 dziewczynki i 37 chłopców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci w każdym wieku chętnie poświęcały czas na zabawy konstrukcyjne, w ramach których doskonaliły proste i złożone wyobrażenia ruchu. Wyniki uzyskane w teście rysunkowym uznano jednak za mało wiarygodne ze względu na niski poziom sprawności manualnych wielu dzieci (np. zbyt silne przyciskanie ołówka do kartki wynikające z nadmiernego napięcia mięśni palców i rąk), które uniemożliwiały im sporządzenie rysunków adekwatnych do ich wyobrażeń o ruchu. Te same dzieci potrafiły jednak często wskazać za pomocą opisu słownego lub naśladowania ruchami rąk rodzaj ruchu, o który pytano w teście. Doprowadziło to do wniosku, że w badaniach właściwych wskazane byłoby zastosowanie jeszcze innych narzędzi badawczych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja przedszkolna, wyobraźnia techniczna, pedagogika zabawy |
Author's Keywords: |
kindergarten education, technology imagination, pedagogy of playing |
Deskryptory TESE: |
zabawa, technika, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, edukacja przedszkolna |
TESE descriptors: |
play, technology, child development, motor development, pre-primary education |
Publikacje: |
- Walat, W. (2011). Rola zabaw konstrukcyjnych w rozwijaniu wyobraźni technicznej-kinetycznej dzieci w wieku przedszkolnym – sprawozdanie z badań wstępnych. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 40-60.
|