BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola zadań dydaktycznych w edukacji wczesnoszkolnej
Projekt badawczy:
  • Rozwijanie myślenia uczniów w procesie edukacji środowiskowej
pokaż badania
Data: [1990]
Badacz: Marian Lelonek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były: zadania, którymi dysponuje obecnie uczeń i nauczyciel klas I-III, funkcje dydaktyczne zadań, potrzeby szkoły w tym zakresie. Przeprowadzono analizę zadań dydaktycznych, zamieszczonych w trzech szkolnych podręcznikach i dwóch zeszytach ćwiczeń dla klas I-III do nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego. Zamieszczono w nich łącznie 569 pytań, poleceń lub zespołów pytań-poleceń, traktowanych przez autorów książek jako całość. Jako najbardziej przydatną przyjęto klasyfikację zadań dydaktycznych, opracowaną przez D. Licińską, uwzględniającą cztery podstawowe cechy zadań: formę, w jakiej podano treść zadania, cele działania, rodzaje działania osoby uczącej się, informacje do przetwarzania (określone treścią zadania). Po wstępnej klasyfikacji wyodrębniono cztery grupy zadań: zadania nieodpowiadające przyjętej definicji; zadania określające materiał do pracy i sposób działania; zadania określające materiał do pracy, sposób działania i cel działania; zadania określające materiał do pracy, sposób działania, cel działania i sposób weryfikacji wiedzy zdobytej wcześniej. Ponad 40% pytań i poleceń nie spełniało warunków wynikających z przyjętej w badaniach definicji zadania. 52,5% należało do grupy drugiej, niewiele było zadań z grupy trzeciej – 3,5%, bardzo mało zadań z grupy czwartej – zaledwie 0,5%. Zadania z grupy czwartej mają największą wartość, gdyż kształcą twórcze myślenie i uczą rozwiązywania problemów. Większość zadań zamieszczonych w analizowanych podręcznikach kształci pamięć i myślenie odtwórcze. Należy więc podjąć prace związane z doskonaleniem zadań dydaktycznych zamieszczonych w podręcznikach i zeszytach ćwiczeń w poszczególnych przedmiotach nauczania początkowego – zwiększyć liczbę zadań, które stwarzają większe możliwości dokonywania obserwacji i eksperymentowania, a tym samym przyczyniają się do rozwijania aktywności twórczej uczniów.

Deskryptory TESE: podręcznik, dydaktyka, nauka o środowisku, szkoła podstawowa, środki dydaktyczne
TESE descriptors: textbook, didactics, environmental education, primary school, teaching resourses
Publikacje:
  • Lelonek, M. (1992). Rola zadań dydaktycznych w edukacji wczesnoszkolnej. Życie Szkoły, 9, 526-532.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"