BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: wrzesień 2008 – grudzień 2009
Badacz: Michał Kierzkowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ udziału w programie „Dźwiękoludki” na kształtowanie poziomu rozwoju muzycznego, poznawczego i motorycznego dzieci między piąty a szóstym rokiem życia. Badaniem objęto grupę kontrolną i kryterialną; założono, że wystąpią różnice między obiema grupami w zakresie rozwoju muzycznego, poznawczego oraz motorycznego na korzyść uczestników programu. W pierwszym pomiarze, który odbył się między wrześniem a grudniem 2008 roku, więzło udział 41 dzieci z grupy kontrolnej i 40 z kryterialnej (wszystkie dzieci w wieku pięciu lat). Drugi pomiar miał miejsce między wrześniem a grudniem 2009 roku; wzięło w nim udział 26 dzieci z grupy kontrolnej i 25 z kryterialnej (dzieci w wieku sześciu lat). Sferę muzyczną oceniono za pomocą Średniej Miary Słuchu Muzycznego Gordona; posłużono się w tym celu także Próbą Umiejętności Muzycznych. W pomiarze rozwoju poznawczego wykorzystano Skalę Dojrzałości Umysłowej Columbia. Na podstawie wyników badania stwierdzono równomierny i pozytywny wpływ programu na takie aspekty uzdolnienia muzycznego jak melodia i rytm. Okazało się ponadto, że grupa kryterialna osiągnęła wyższy wynik w zakresie efektu głównego, nie tyle ze względu na wzrost wyników, ile na gorsze rezultaty grupy kontrolnej. Od momentu pierwszego pomiaru wzrosła sprawność manualna wszystkich dzieci, ale w grupie kryterialnej zauważono większą sprawność motoryczną obu rąk. Stwierdzono poza tym, że dzieci z grupy kryterialnej charakteryzowały się wyższym poziomem umiejętności intonacyjnych i bardziej precyzyjnie powtarzały rytm niż dzieci nieuczestniczące w programie.

Autorskie słowa kluczowe: rozwój muzyczny, rola ćwiczeń muzycznych w rozwoju ogólnym
Author's Keywords: musical development, effect of music training on general development
Deskryptory TESE: muzyka, zajęcia kulturalne, zajęcia twórcze, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy
TESE descriptors: music, cultural activities, creative activities, child development, motor development, cognitive development
Publikacje:
  • Kierzkowski, M. (2011). Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 2, 83-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"