Tytuł badania: |
Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 2008 – grudzień 2009 |
Badacz: |
Michał Kierzkowski |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był wpływ udziału w programie „Dźwiękoludki” na kształtowanie poziomu rozwoju muzycznego, poznawczego i motorycznego dzieci między piąty a szóstym rokiem życia. Badaniem objęto grupę kontrolną i kryterialną; założono, że wystąpią różnice między obiema grupami w zakresie rozwoju muzycznego, poznawczego oraz motorycznego na korzyść uczestników programu. W pierwszym pomiarze, który odbył się między wrześniem a grudniem 2008 roku, więzło udział 41 dzieci z grupy kontrolnej i 40 z kryterialnej (wszystkie dzieci w wieku pięciu lat). Drugi pomiar miał miejsce między wrześniem a grudniem 2009 roku; wzięło w nim udział 26 dzieci z grupy kontrolnej i 25 z kryterialnej (dzieci w wieku sześciu lat). Sferę muzyczną oceniono za pomocą Średniej Miary Słuchu Muzycznego Gordona; posłużono się w tym celu także Próbą Umiejętności Muzycznych. W pomiarze rozwoju poznawczego wykorzystano Skalę Dojrzałości Umysłowej Columbia. Na podstawie wyników badania stwierdzono równomierny i pozytywny wpływ programu na takie aspekty uzdolnienia muzycznego jak melodia i rytm. Okazało się ponadto, że grupa kryterialna osiągnęła wyższy wynik w zakresie efektu głównego, nie tyle ze względu na wzrost wyników, ile na gorsze rezultaty grupy kontrolnej. Od momentu pierwszego pomiaru wzrosła sprawność manualna wszystkich dzieci, ale w grupie kryterialnej zauważono większą sprawność motoryczną obu rąk. Stwierdzono poza tym, że dzieci z grupy kryterialnej charakteryzowały się wyższym poziomem umiejętności intonacyjnych i bardziej precyzyjnie powtarzały rytm niż dzieci nieuczestniczące w programie. |
Autorskie słowa kluczowe: |
rozwój muzyczny, rola ćwiczeń muzycznych w rozwoju ogólnym |
Author's Keywords: |
musical development, effect of music training on general development |
Deskryptory TESE: |
muzyka, zajęcia kulturalne, zajęcia twórcze, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy |
TESE descriptors: |
music, cultural activities, creative activities, child development, motor development, cognitive development |
Publikacje: |
- Kierzkowski, M. (2011). Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 2, 83-96.
|