BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola zawodowa a system wartości
Typ badania: ewaluacyjne
Data: [1996]
Badacz: Mirosława Czerniawska, Jan Czerniawski
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między rolą zawodową a systemem wartości. Przyjęto wstępne założenie, że preferowany system wartości wpływa na wybór roli zawodowej (jest jedną z determinant wyboru). Zmienną niezależną był wybór przyszłej roli zawodowej, a zmienną zależną – preferencje wartości, określone za pomocą Skali Wartości Rokeacha. W badaniu uczestniczyło 50 studentów Wyższej Szkoły Policyjnej oraz 50 alumnów Wyższego Seminarium Duchownego. Badanie wykazało, że wybór przyszłej roli zawodowej księdza albo policjanta różnicował preferencje 14 z 18 wartości ostatecznych oraz 12 z 18 wartości instrumentalnych. Wartością najbardziej różnicującą obie role okazało się zbawienie, lokalizowane na przeciwległych krańcach w hierarchii księży oraz policjantów. Dla osób z seminarium duchownego większe znaczenie niż dla przyszłych policjantów mają takie wartości jak: relacje z innymi ludźmi, oparte na równości i przyjaźni. Policjanci podkreślali znaczenie wartości intrapersonalnych, także hedonistycznych: dostatniego i ekscytującego, przyjemnego życia. Wyżej także niż księża lokowali wartości rodzinne. Księża – bardziej niż policjanci – zwracali uwagę na wartości moralne: pogodny, pomocny, posłuszny, uczciwy, uprzejmy, wybaczający. Różnica rang dla wartości wybaczający wyniosła siedem pozycji. Wynika to z powiązania tej wartości z doktryną chrześcijańską. Dla przyszłych policjantów ważniejsze niż dla księży okazały się wartości poznawcze: intelektualista, uzdolniony, o szerokich horyzontach, obdarzony wyobraźnią. Wyniki badania potwierdziły treściową zgodność pomiędzy preferencją wartości a wyborem roli zawodowej.

Deskryptory TESE: katolicyzm, religia, wybór studiów, wybór szkoły, rodzina, osobowość, zachowania społeczne
TESE descriptors: Catholicism, religion, choice of studies, choice of school, family, personality, social behaviour
Publikacje:
  • Czerniawska, M. i Czerniawski, J. (1996). Rola zawodowa a system wartości. Test, 4, 133-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"