BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Role of the CABRI computer program for the assimilation of mathematical contents by Polish middle school (gymnasium) students
Data: wrzesień 2001 – 2002
Badacz: Witold Pająk
Abstrakt:

Celem badania było poznanie postaw, działań i sposobów myślenia rozbudzanych przez pracę indywidualną uczniów w zakresie matematyki z komputerowym programem CABRI oraz określenie wartości edukacyjnej programu CABRI jako narzędzia w nauczaniu geometrii w pierwszej klasie gimnazjum. Głównym celem stosowania programu CABRI jest ułatwienie uczniom tworzenia i dokonywania przekształceń na statycznych lub dynamicznych rysunkach obiektów geometrycznych. Badanie przeprowadzono na kilku etapach: 1) określenie predyspozycji intelektualnych pierwszoklasistów realizujących program nauczania uwzględniający zastosowanie CABRI (N = 109); 2) dokonanie tego samego pomiaru wśród uczniów nauczanych tradycyjnie (N = 149); 3) wyselekcjonowanie par uczniów, po jednym uczniu z każdej z tych grup, którzy mieli identyczne cechy osobowościowe; 4) dokonanie indywidualnych obserwacji testów i pracy uczniów (obserwacja pierwsza – 65 uczniów, obserwacja druga – 45 uczniów, obserwacja trzecia – 56 par) oraz dokonanie obserwacji dwudziestu zajęć lekcyjnych. Wyniki badania potwierdziły wartość programu CABRI jako narzędzia edukacyjnego. Jego stosowanie powinno być połączone z możliwością wymiany opinii na temat dokonanych obserwacji ich matematycznych interpretacji między uczniami lub między uczniami i nauczycielem. Dialog ten stanowił warunek poprawnej analizy problemu matematycznego i jego prawidłowego zrozumienia. Skuteczność zastosowania CABRI uzależniona była jednak od dojrzałości nauczyciela stosującego ten program na lekcji. Uczniowie o bardzo dobrych wynikach w uczeniu się matematyki i o dużych zdolnościach intelektualnych potrafili efektywnie stosować CABRI, natomiast uczniowie zapóźnieni dokonywali postępów w rozumieniu niektórych treści z zakresu matematyki, o ile wykazywali się cierpliwością oraz chęcią podejmowania wysiłku intelektualnego.

Deskryptory TESE: matematyka, gimnazjum, metodyka, dydaktyka, nauczanie wspomagane komputerem
TESE descriptors: mathematics, lower secondary, learning theory, didactics, computer-assisted learning
Publikacje:
  • Pająk, W. (2009). Role of the CABRI computer program for the assimilation of mathematical contents by Polish middle school (gymnasium) students. Didactica Mathematicae = Dydaktyka Matematyki, 32, 195-203.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"