Abstrakt: |
Celem badania było poznanie postaw, działań i sposobów myślenia rozbudzanych przez pracę indywidualną uczniów w zakresie matematyki z komputerowym programem CABRI oraz określenie wartości edukacyjnej programu CABRI jako narzędzia w nauczaniu geometrii w pierwszej klasie gimnazjum. Głównym celem stosowania programu CABRI jest ułatwienie uczniom tworzenia i dokonywania przekształceń na statycznych lub dynamicznych rysunkach obiektów geometrycznych. Badanie przeprowadzono na kilku etapach: 1) określenie predyspozycji intelektualnych pierwszoklasistów realizujących program nauczania uwzględniający zastosowanie CABRI (N = 109); 2) dokonanie tego samego pomiaru wśród uczniów nauczanych tradycyjnie (N = 149); 3) wyselekcjonowanie par uczniów, po jednym uczniu z każdej z tych grup, którzy mieli identyczne cechy osobowościowe; 4) dokonanie indywidualnych obserwacji testów i pracy uczniów (obserwacja pierwsza – 65 uczniów, obserwacja druga – 45 uczniów, obserwacja trzecia – 56 par) oraz dokonanie obserwacji dwudziestu zajęć lekcyjnych. Wyniki badania potwierdziły wartość programu CABRI jako narzędzia edukacyjnego. Jego stosowanie powinno być połączone z możliwością wymiany opinii na temat dokonanych obserwacji ich matematycznych interpretacji między uczniami lub między uczniami i nauczycielem. Dialog ten stanowił warunek poprawnej analizy problemu matematycznego i jego prawidłowego zrozumienia. Skuteczność zastosowania CABRI uzależniona była jednak od dojrzałości nauczyciela stosującego ten program na lekcji. Uczniowie o bardzo dobrych wynikach w uczeniu się matematyki i o dużych zdolnościach intelektualnych potrafili efektywnie stosować CABRI, natomiast uczniowie zapóźnieni dokonywali postępów w rozumieniu niektórych treści z zakresu matematyki, o ile wykazywali się cierpliwością oraz chęcią podejmowania wysiłku intelektualnego. |