BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności grafomotoryczne ucznia wyzwaniem dla nauczyciela języka obcego
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Aneta Domagała, Urszula Mirecka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zjawisk występujących w zakresie grafomotoryki na podstawowym etapie edukacji szkolnej. Próbę badawczą stanowiło 300 uczniów w wieku od siedmiu do 13 lat, którzy uczęszczali do jednej ze szkół podstawowych w Lublinie. Doboru dokonano w sposób losowy, po 50 osób z każdego poziomu edukacyjnego (klasy I-VI). Do zebrania materiału wykorzystano następujące próby diagnostyczne: kreślenie wzorów literopodobnych na kartce bez liniatury (próba 1) i w liniaturze (próba 2), a także przepisywanie tekstów na kartce bez liniatury (próba 3) i w liniaturze (próba 4). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w aspekcie techniki pisania trudności grafomotoryczne najczęściej wiązały się ze zbyt wolnym tempem pracy, męczliwością i wyczerpaniem, a także z nadmiernym wysiłkiem i koncentracją na pisaniu lub z zaniechaniem starań wobec doświadczanych trudności. Na podstawie zgromadzonego materiału do cech pisma zakłócających odbiór tekstu zaliczono m.in. niewyraźny, słaby ślad narzędzia pisarskiego, drżenie linii, retusze, zniekształconą formę liter, nieprawidłowe połączenia między literami czy nieodpowiednią wielkość i kierunek pochylenia pisma. Dodatkowo zwrócono uwagę na problem pojawiających się w zapisie rzekomych błędów ortograficznych (np. zniekształcona forma liter, która upodabnia je do innych liter, m.in. a = u, czy zaburzenia proporcji w budowie litery, m.in. y = u). W konsekwencji uczniowi może brakować właściwych wzrokowych wzorców wyrazów.

Deskryptory TESE: umiejętności pisania, nauczanie języków obcych, nauczanie, umiejętności podstawowe, pisanie, uczeń, uczenie się, nauczyciel
TESE descriptors: written skills, foreign language teaching, teaching, basic skills, writing, pupil, learning, teacher
Publikacje:
  • Domagała, A. i Mirecka, U. (2011). Trudności grafomotoryczne ucznia wyzwaniem dla nauczyciela języka obcego. Neofilolog, 36, 209-220.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"