BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności napotykane przez leśników i nauczycieli w realizacji edukacji leśnej społeczeństwa
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Magdalena Greczuk
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 38 leśników, 59 nauczycieli przyrody oraz 957 uczniów, uczęszczających do klas piątych i szóstych szkoły podstawowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Badanie ankietowe objęło pięć nadleśnictw Polesia Podlaskiego: Chotyłów, Biała Podlaska, Międzyrzec Podlaski, Włodawa i Sobibór. 52% leśników nie napotykało żadnych trudności we współpracy ze szkołami podstawowymi w czasie realizacji edukacji leśnej. Pozostali respondenci z tej grupy wskazywali na brak czasu (16%), brak materiałów dydaktycznych (20%) i in. Leśnicy twierdzili poza tym, że w większości nadleśnictw brakuje osoby odpowiedzialnej wyłącznie za edukację leśną młodzieży. Do prowadzenia zajęć z uczniami typowani są zazwyczaj leśniczowie. Jako trudności wymieniano zbyt liczne grupy uczniów, a także brak zdyscyplinowania młodzieży uczestniczącej w zajęciach. Wśród nauczycieli 62% nie widziało żadnych utrudnień podczas realizacji edukacji leśnej. Zauważano jednak pewne trudności, np. jeśli chodzi o poruszaną tematykę (5% wskazań), brak czasu (11%) czy dojazd na ścieżkę (8%). Wyniki badania ujawniły potrzebę zorganizowanej i usystematyzowanej współpracy ze szkołami realizującymi edukację leśną. Jedną z propozycji jest prowadzenie zajęć w szkole, co zredukowałoby koszty związane z wyjazdem uczniów do lasu.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, leśnicy, edukacja przyrodniczo-leśna, treści kształcenia
Author's Keywords: teachers, foresters, nature – forest education, contents of education
Deskryptory TESE: edukacja pozaszkolna, zajęcia edukacyjne, biologia, liczebność klasy, zajęcia pozaszkolne
TESE descriptors: out-of-school education, educational activities, biology, class size, out-of-school-hours provision
Publikacje:
  • Greczuk, M. (2010). Trudności napotykane przez leśników i nauczycieli w realizacji edukacji leśnej społeczeństwa. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie, 1, 123-127.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"