Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 38 leśników, 59 nauczycieli przyrody oraz 957 uczniów, uczęszczających do klas piątych i szóstych szkoły podstawowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Badanie ankietowe objęło pięć nadleśnictw Polesia Podlaskiego: Chotyłów, Biała Podlaska, Międzyrzec Podlaski, Włodawa i Sobibór. 52% leśników nie napotykało żadnych trudności we współpracy ze szkołami podstawowymi w czasie realizacji edukacji leśnej. Pozostali respondenci z tej grupy wskazywali na brak czasu (16%), brak materiałów dydaktycznych (20%) i in. Leśnicy twierdzili poza tym, że w większości nadleśnictw brakuje osoby odpowiedzialnej wyłącznie za edukację leśną młodzieży. Do prowadzenia zajęć z uczniami typowani są zazwyczaj leśniczowie. Jako trudności wymieniano zbyt liczne grupy uczniów, a także brak zdyscyplinowania młodzieży uczestniczącej w zajęciach. Wśród nauczycieli 62% nie widziało żadnych utrudnień podczas realizacji edukacji leśnej. Zauważano jednak pewne trudności, np. jeśli chodzi o poruszaną tematykę (5% wskazań), brak czasu (11%) czy dojazd na ścieżkę (8%). Wyniki badania ujawniły potrzebę zorganizowanej i usystematyzowanej współpracy ze szkołami realizującymi edukację leśną. Jedną z propozycji jest prowadzenie zajęć w szkole, co zredukowałoby koszty związane z wyjazdem uczniów do lasu. |