BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywizacja rozwoju psychomotorycznego dzieci za pomocą Metody Dobrego Startu
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2003 – 2004
Badacz: Dorota Kalka, Marta Łockiewicz
Abstrakt:

Badanie miało charakter podłużny, a jego celem było sprawdzenie efektywności ćwiczeń w wersji Metody Dobrego Startu (Od bazgroty do rysunku dla dzieci 3–4-letnich) autorstwa M. Bogdanowicz w aktywizowaniu rozwoju psychomotorycznego, w tym szczególnie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. Badaniem objęto 29 dzieci z najmłodszej grupy przedszkolnej dwóch trójmiejskich przedszkoli. 14 dzieci znalazło się w grupie eksperymentalnej, którą objęto cyklem 28 spotkań prowadzonych Metodą Dobrego Startu. Grupa kontrolna składała się z 15 dzieci i została objęta standardowym programem nauczania. Do oceny poziomu rozwoju psychomotorycznego zastosowano Skalę Inteligencji L. Termana – M. Merill, analizę rysunku dowolnego i reprodukcji wzorów graficznych oraz próbę do mierzenia świadomości swojego ciała i orientacji w kierunkach przestrzeni. Wyniki pierwszego pomiaru rozwoju psychomotorycznego potwierdziły jednakowy poziom tego rozwoju w obu badanych grupach. Porównanie wyników uzyskanych przez obie grupy przed cyklem i po przeprowadzeniu cyklu zajęć w jednej z nich pozwoliło stwierdzić wyraźny wzrost wyników w grupie eksperymentalnej w zakresie wszystkich analizowanych sfer; ujawniono dynamiczny rozwój psychomotoryczny. Można było wnioskować o stymulującym działaniu Metody Dobrego Startu na rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych, koordynacji wzrokowo-ruchowej i świadomość własnego ciała (różnice istotne statystycznie). Stwierdzono również przyrost średnich na korzyść grupy eksperymentalnej w zakresie słownika i płynności słownej, grafomotoryki i orientacji w kierunkach w przestrzeni.

Deskryptory TESE: metoda aktywizująca, dydaktyka, metodyka, rozwój dziecka, rozwój motoryczny, rozwój poznawczy
TESE descriptors: activity method, didactics, learning theory, child development, motor development, cognitive development
Publikacje:
  • Łockiewicz, M. i Kalka, D. (2010). Aktywizacja rozwoju psychomotorycznego dzieci za pomocą Metody Dobrego Startu. Dysleksja, 3(8), 19-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"