BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Technologie informacyjno-komunikacyjne w praktyce szkolnej
Projekt badawczy:
  • Moj@ edukacja
Instytucja:
Data: maj 2011 – październik 2011
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza wyposażenia szkół w nowoczesne narzędzia edukacyjne, określenie sposobów i zakresu korzystania przez nauczycieli z nowoczesnych urządzeń w codziennej pracy szkolnej, poznanie kompetencji i potrzeb nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) oraz określenie oczekiwań wobec polskich partnerów Apple w szkole. Badaniem ankietowym objęto 312 nauczycieli z 92 szkół podstawowych, 62 gimnazjów, 52 zespołów szkolnych oraz 106 szkół ponadgimnazjalnych. Wśród badanych dominowali nauczyciele w wieku 45-49 lat (20%) oraz pracujący w szkołach wiejskich i szkołach w miastach liczących 10-50 tys. mieszkańców (55%). Próba była niereprezentatywna. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że na jeden komputer szkolny przypadało średnio 12 uczniów, do dyspozycji nauczycieli było przeciętnie 13 komputerów, przy czym rozpiętość między szkołami była duża. Najczęściej był to sprzęt typu PC, 11% szkół deklarowało posiadanie komputerów Apple. 84% komputerów miało dostęp do internetu o różnej szybkości łącza, a 63% szkół posiadało sieć WiFi, przy czym tylko w 29% szkół udostępniano ją również w klasach. Wśród nauczycieli innych przedmiotów niż informatyka z pracowni komputerowej korzystali najczęściej nauczyciele matematyki, języka obcego i języka polskiego, w szkołach ponadgimnazjalnych także nauczyciele przedsiębiorczości i przedmiotów zawodowych. Jedynie 5,5% szkół posiadało mobilną pracownię komputerową (szafkę z laptopami). 71% szkół posiadało tablicę interaktywną, najczęściej jedną na szkołę. Korzystali z nich najczęściej nauczyciele tych samych przedmiotów, co w przypadku pracowni komputerowej (matematyka, język obcy). Badane szkoły posiadały średnio jedną kamerę cyfrową i pięć projektorów multimedialnych. Tylko siedem szkół posiadało urządzenia mobilne w postaci iPodów czy tabletów. 96% nauczycieli korzystało ze swojego laptopa i projektora multimedialnego na zajęciach z uczniami. Wśród najczęściej stosowanych w pracy narzędzi TIK znalazły się internet, prezentacje, poczta elektroniczna, aplikacje i programy edukacyjne oraz filmy wideo. Z obcojęzycznych zasobów edukacyjnych korzystało jedynie 43% nauczycieli. 76% badanych deklarowało tworzenie treści na szkolną stronę internetową, 41% przygotowywało zasoby edukacyjne ze swojego przedmiotu dostępne dla uczniów online, 55% publikowało materiały własnego autorstwa w sieci. Nauczyciele rzadko pracowali z wykorzystaniem dyktafonów, nagrań filmowych lekcji czy metod aktywizujących z wykorzystaniem zasobów internetu. 32% korzystało z e-dziennika. Swoje kompetencje z zakresu wykorzystania TIK w nauczaniu badani oceniali najczęściej wysoko (41%) lub bardzo wysoko (34%). Jednocześnie niemal wszyscy nauczyciele odczuwali potrzebę podniesienia tych kompetencji (95%). Zdaniem nauczycieli uczniowie korzystali z wielu narzędzi TIK w ramach uczenia się, w tym najczęściej z internetu, prezentacji multimedialnych i poczty elektronicznej. Za najbardziej kształcące narzędzie nauczyciele uznali kursy e-learningowe, lecz z tych korzystała ich zdaniem nieco ponad połowa uczniów. Tylko 17% nauczycieli nie komunikowało się z uczniami poza szkołą, większość natomiast przekazywała uczniom zadania czy informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej (82%) oraz pozwalała uczniom przesyłać w ten sam sposób odrobione prace domowe (86%). Z rodzicami nadal komunikowano się najczęściej za pośrednictwem wywiadówek i dni otwartych (81%), ewentualnie przez telefon (77,5%), rzadziej poprzez pocztę elektroniczną (43,6%). Wśród największych przeszkód w korzystaniu z TIK w codziennej pracy dydaktycznej nauczyciele wymienili brak dobrego sprzętu w szkołach (55%) oraz brak czasu (45%). Zapytani o czynniki, które mogłyby pomóc w szerszym wykorzystaniu TIK w nauczaniu, badani wskazali przede wszystkim na zwiększenie darmowych zasobów edukacyjnych w języku polskim (56%) oraz udział w konferencjach poświęconych TIK (52,5%). Do najczęściej odwiedzanych przez nauczycieli serwisów edukacyjnych należały: Scholaris.pl (74%), Interklasa.pl (73%), Ceo.org.pl (67%), Profesor.pl (66%) i Edunews.pl (62%).

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, korzystanie z Internetu, nasycenie komputerami, nauczanie wspomagane komputerem, nauczyciel przedmiotu, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: ICT, computer, Internet usage, computer penetration, computer-assisted learning, specialist teacher, primary school, lower secondary, secondary school, vocational school
Publikacje:
  • Think Global. (2011). Technologie informacyjno-komunikacyjne w praktyce szkolnej. Pobrane z http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1758-technologie-w-praktyce-szkolnej
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"