BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie chroniące ego – analiza motywacyjna na przykładzie self-handicapping i defensive pessimism
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Aleksandra Więckowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki udział w badanej grupie uczniów liceum stanowią osoby z wyraźną tendencją do stosowania self-handicapping lub defensive pessimism? Jakie czynniki osoby z badanej grupy uczniów liceum chciałyby widzieć jako odpowiedzialne za porażkę? Dlaczego osoby w badanej grupie uczniów liceum stosują te strategie? Realizacja badania przebiegła dwuetapowo. W pierwszym uczestniczyło 86 uczniów (w tym 41 mężczyzn oraz 45 kobiet) liceum ogólnokształcącego w wieku od 16 do 17 lat (badani reprezentowali średniozaawansowany poziom znajomości języka angielskiego). Do drugiego etapu zakwalifikowano 20 uczniów (siedmiu mężczyzn i 13 kobiet), których podzielono na dwie grupy: z wyraźną skłonnością do stosowania self-handicapping oraz z wyraźną skłonnością do stosowania defensive pessimism. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Defensive Pessimism Questionnaire i Self-Handicapping Scale (pierwszy etap badania), a także Ankietę dotyczącą Stosowania Strategii Ochronnych. Na podstawie zgromadzonych danych stwierdzono, że zdecydowana większość badanych charakteryzowała się umiarkowaną tendencją do stosowania strategii defensive pessimism (66,3%), natomiast 45,3% reprezentowało skłonności do self-handicapping. Zgodnie z odpowiedziami uzyskanymi w drugim etapie okazało się, że respondenci (niezależnie od przyjmowanej strategii) odkładali pracę na „ostatnią chwilę” najczęściej m.in. z powodu nudy, zmęczenia, braku czasu, konieczności uczęszczania na zajęcia pozalekcyjne, lenistwa, ważnych prac domowych czy nadziei na łatwe pytania. Okazało się również, że 60,9% ankietowanych wyraziło niezadowolenie z uzyskiwanych wyników na lekcjach języka angielskiego. Jedynie dla 23,1% uczniów opinia innych była ważna i działała motywująco. Większość badanych podkreślała, że uczy się dla siebie.

Deskryptory TESE: angielski, nauczanie języków obcych, postawa, młodzież, szkoła średnia, uczenie się, zachowania społeczne, zachowania, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: English, foreign language teaching, attitude, youth, secondary school, learning, social behaviour, behaviour, attitude towards school
Publikacje:
  • Więckowska, A. (2010). Strategie chroniące ego – analiza motywacyjna na przykładzie self-handicapping i defensive pessimism. Neofilolog, 35, 163-171.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"