BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie czytania stosowane przez uczniów w klasach dwujęzycznych i w klasach z rozszerzonym językiem francuskim
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Anna Maria Sumiła
Abstrakt:

Celem badania było określenie strategii czytania wśród uczniów klas dwujęzycznych w porównaniu z ich rówieśnikami z klas jednojęzycznych z rozszerzonym językiem francuskim. Za pomocą kwestionariusza ankiety przebadano 96 uczniów (41 z klas dwujęzycznych oraz 55 z klas jednojęzycznych) klas pierwszych i drugich oraz czterech nauczycieli języka francuskiego z XV Liceum Ogólnokształcącego im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie. Pytania badawcze dotyczyły trzech rodzajów strategii czytania: 1) metakognitywnych – proces, organizacja, planowanie, przygotowanie, kontrola i samoocena czytania; 2) kognitywnych – procedury mentalne (sens tekstu, przetwarzanie informacji); 3) socjoafektywnych – wspomaganie procesu czytania poprzez kontakty z innymi osobami. Szczegółowe pytania dotyczyły np. czasu poświęcanego na naukę języka w domu, współpracy z nauczycielami, innymi uczniami oraz rodzimymi użytkownikami języka, sposobu pracy na lekcjach. Na podstawie wyników badania autorka przedstawiła tezę o różnicach w sposobie przyswajania języka obcego wśród uczniów jedno- i dwujęzycznych, np. uczniowie dwujęzyczni stosują więcej strategii czytania, przede wszystkim skupiają się na strategiach metakognitywnych.

Deskryptory TESE: dwujęzyczność, francuski, język nauczania, strategia uczenia się, nauczanie języków obcych, czytanie, nauczanie języka, nauczyciel przedmiotu, praca domowa
TESE descriptors: bilingualism, French, teaching language, learning strategy, foreign language teaching, reading, language teaching, specialist teacher, homework
Publikacje:
  • Sumiła, A.M. (2008). Strategie czytania stosowane przez uczniów w klasach dwujęzycznych i w klasach z rozszerzonym językiem francuskim. W: Z. Dzięgielewska (red.), Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie (s. 73-79). Pobrane z http://www.ell.org.pl/sites/ell.org.pl/files/dwuj%C4%99zyczne%20ore.pdf#page=73
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"