Obserwuj
Tytuł badania: |
Strategie czytania stosowane przez uczniów w klasach dwujęzycznych i w klasach z rozszerzonym językiem francuskim |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Anna Maria Sumiła |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie strategii czytania wśród uczniów klas dwujęzycznych w porównaniu z ich rówieśnikami z klas jednojęzycznych z rozszerzonym językiem francuskim. Za pomocą kwestionariusza ankiety przebadano 96 uczniów (41 z klas dwujęzycznych oraz 55 z klas jednojęzycznych) klas pierwszych i drugich oraz czterech nauczycieli języka francuskiego z XV Liceum Ogólnokształcącego im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie. Pytania badawcze dotyczyły trzech rodzajów strategii czytania: 1) metakognitywnych – proces, organizacja, planowanie, przygotowanie, kontrola i samoocena czytania; 2) kognitywnych – procedury mentalne (sens tekstu, przetwarzanie informacji); 3) socjoafektywnych – wspomaganie procesu czytania poprzez kontakty z innymi osobami. Szczegółowe pytania dotyczyły np. czasu poświęcanego na naukę języka w domu, współpracy z nauczycielami, innymi uczniami oraz rodzimymi użytkownikami języka, sposobu pracy na lekcjach. Na podstawie wyników badania autorka przedstawiła tezę o różnicach w sposobie przyswajania języka obcego wśród uczniów jedno- i dwujęzycznych, np. uczniowie dwujęzyczni stosują więcej strategii czytania, przede wszystkim skupiają się na strategiach metakognitywnych. |
Deskryptory TESE: |
dwujęzyczność, francuski, język nauczania, strategia uczenia się, nauczanie języków obcych, czytanie, nauczanie języka, nauczyciel przedmiotu, praca domowa |
TESE descriptors: |
bilingualism, French, teaching language, learning strategy, foreign language teaching, reading, language teaching, specialist teacher, homework |
Publikacje: |
- Sumiła, A.M. (2008). Strategie czytania stosowane przez uczniów w klasach dwujęzycznych i w klasach z rozszerzonym językiem francuskim. W: Z. Dzięgielewska (red.), Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie (s. 73-79). Pobrane z http://www.ell.org.pl/sites/ell.org.pl/files/dwuj%C4%99zyczne%20ore.pdf#page=73
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.