Abstrakt: |
Przedmiotem badań były strategie decyzyjne stosowane przez młodzież przy podejmowaniu rzeczywistych decyzji dotyczących własnej przyszłości (wyboru szkoły, studiów, zawodu) w zależności od wieku. Postawiono następujące pytania badawcze, m.in.: jakie są motywy podejmowanych przez młodzież decyzji dotyczących własnej przyszłości. Badaniami objęto sześć warszawskich szkół (trzy szkoły podstawowe oraz trzy licea ogólnokształcące). W badaniach wzięło udział 350 uczniów. Wykorzystano autorski, złożony z dwóch części, kwestionariusz Moje decyzje. Badania przedstawiły strategie decyzyjne młodzieży wobec własnej przyszłości (we wszystkich badanych klasach dominowała strategia perspektywiczna: ósma klasa szkoły podstawowej – 52,5%-80,3% wskazań w zależności od typu pytania; klasa maturalna – 57%-75,5% odpowiedzi wskazujących na strategię perspektywiczną). Doniesienie pokazało także motywy podejmowanych przez młodzież decyzji dotyczących dalszego kształcenia i przyszłego zawodu. Wnioski z badań potwierdziły, że młodzież podczas podejmowania decyzji o swojej przyszłości kieruje się głównie wewnętrznymi motywami. |