BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie edukacyjne dorosłych (na przykładzie studentów studiów zaocznych Wydziału Pedagogicznego UW)
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Ewa Skibińska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka strategii edukacyjnych wśród osób dorosłych. Zbadano dwa aspekty strategii edukacyjnych: planowanie uczenia się w perspektywie planów życiowych oraz elementy indywidualnego procesu uczenia się. Do zebrania materiału wykorzystano ankietę, którą wypełniło 105 studentów pięcioletnich zaocznych studiów magisterskich na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, w tym 46 osób z trzeciego roku studiów i 59 z drugiego. W badanej populacji znalazło się 99 kobiet. 30 badanych rozpoczęło studia od razu po maturze, 13 – rok po maturze. Zawodem wyuczonym 51 ankietowanych był nauczyciel; 40 badanych wykonywało zawód nauczyciela, a 21 respondentów nie miało żadnego zawodu. Po ukończeniu studiów respondenci spodziewali się: wyższego poziomu własnego rozwoju (61% wskazań), możliwości zmiany miejsca pracy (13%), zachowania miejsca pracy (9%), awansu na wyższe stanowisko (7%) oraz podwyżki płacy (10%). Okazało się, że 72% respondentów podejmowało edukację równoległą, np.: kursy doskonalące (49 badanych), samokształcenie (38), kursy języków obcych (10), obsługi komputera (dwa wskazania). Trzy osoby studiowały równolegle na innych wyższych uczelniach. 66% badanych deklarowało, że po ukończeniu studiów chcą kontynuować naukę; 3% respondentów nie zdecydowałoby się na to; co trzecia osoba nie wiedziała, czy po studiach będzie uczyła się dalej. Jedno z pytań ankiety dotyczyło związku studiów z pracą. Okazało się, że 31 respondentów studiowało pedagogikę, mimo że kierunek nie miał nic wspólnego z ich pracą zawodową. W przypadku 33 osób studia były ściśle związane z pracą. Do preferowanych metod kształcenia respondenci zaliczyli: dyskusje (36 wskazań), wykłady (31), zadania praktyczne (26) oraz rozwiązywanie problemów (dziewięć wyborów). W przypadku blisko 60 badanych stwierdzono przewagę strategii defensywnych (tj.: postawa obserwatora zajęć dydaktycznych; preferowanie mniej aktywnych metod nauczania, korzystanie z gotowych informacji, nastawienie na treści ściśle związane z pracą, rezygnacja z uczenia się w razie trudności, koncentracja na jednej formie aktywności edukacyjnej, brak planów związanych z uczeniem się po studiach) w uczeniu się. Prawie 50 ankietowanych stosowało przede wszystkim strategie ofensywne (tj.: preferowanie aktywnych metod nauczania, samodzielne poszukiwanie informacji, nastawienie na treści poszerzające wiedzę, pokonywanie trudności, deklaracje dalszej nauki po studiach).

Deskryptory TESE: postawa, uczenie się, samodzielne uczenie się, samokształcenie, dorosły student
TESE descriptors: attitude, learning, independent learning, self-instruction, mature student
Publikacje:
  • Skibińska, E. (2001). Strategie edukacyjne dorosłych (na przykładzie studentów studiów zaocznych Wydziału Pedagogicznego UW). Rocznik Andragogiczny, 6, 176-199.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"