BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie grzecznościowe aktu prośby w wypowiedziach cudzoziemców uczących się języka polskiego
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Anna Czechowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie, jakiego rodzaju strategii grzecznościowych używają cudzoziemcy uczący się języka polskiego podczas wyrażania aktu prośby. Materiał badawczy stanowiły wyniki testu diagnostycznego, zrealizowanego wśród cudzoziemców różnego pochodzenia w wybranych polskich oraz zagranicznych ośrodkach dydaktycznych. Łącznie w badaniu wzięło udział 300 osób uczących się języka polskiego jako obcego. Respondentów podzielono ze względu na poziom zaawansowania językowego na trzy grupy: początkującą, średnio zaawansowaną oraz zaawansowaną (każda liczyła po 100 osób). Zadaniem badanych było ułożenie dialogów odpowiednich do przedstawionej sytuacji (oficjalnej lub nieoficjalnej). Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi stwierdzono, że wszystkie grupy w kontakcie oficjalnym najchętniej wybierały dwie strategie: pierwsza polegała na uzupełnieniu prośby aktem usprawiedliwienia, drugą z kolei stanowił samodzielny akt prośby. W przypadku sytuacji nieoficjalnej wykazano wyraźną przewagę strategii składającej się z aktu prośby oraz aktu usprawiedliwienia. W dalszej kolejności respondenci wybierali strategię, w której akt prośby uzupełniano aktem przeproszenia (zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami najchętniej decydowali się na nią cudzoziemcy z grupy początkującej). Ostatnią natomiast okazała się strategia składająca się z aktu prośby oraz aktu powitania (najczęściej wybierana przez osoby z grupy średnio zaawansowanej).

Deskryptory TESE: uczenie się, nauczanie, nauczanie języka, nauczanie języków obcych, polski, cudzoziemiec, język
TESE descriptors: learning, teaching, language teaching, foreign language teaching, Polish, foreigner, language
Publikacje:
  • Czechowska, A. (2005). Strategie grzecznościowe aktu prośby w wypowiedziach cudzoziemców uczących się języka polskiego. Rozprawy Komisji Językowej WTN, 31, 53-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"