Tytuł badania: |
Strategie grzecznościowe aktu prośby w wypowiedziach cudzoziemców uczących się języka polskiego |
Instytucja: |
|
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Anna Czechowska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie, jakiego rodzaju strategii grzecznościowych używają cudzoziemcy uczący się języka polskiego podczas wyrażania aktu prośby. Materiał badawczy stanowiły wyniki testu diagnostycznego, zrealizowanego wśród cudzoziemców różnego pochodzenia w wybranych polskich oraz zagranicznych ośrodkach dydaktycznych. Łącznie w badaniu wzięło udział 300 osób uczących się języka polskiego jako obcego. Respondentów podzielono ze względu na poziom zaawansowania językowego na trzy grupy: początkującą, średnio zaawansowaną oraz zaawansowaną (każda liczyła po 100 osób). Zadaniem badanych było ułożenie dialogów odpowiednich do przedstawionej sytuacji (oficjalnej lub nieoficjalnej). Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi stwierdzono, że wszystkie grupy w kontakcie oficjalnym najchętniej wybierały dwie strategie: pierwsza polegała na uzupełnieniu prośby aktem usprawiedliwienia, drugą z kolei stanowił samodzielny akt prośby. W przypadku sytuacji nieoficjalnej wykazano wyraźną przewagę strategii składającej się z aktu prośby oraz aktu usprawiedliwienia. W dalszej kolejności respondenci wybierali strategię, w której akt prośby uzupełniano aktem przeproszenia (zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami najchętniej decydowali się na nią cudzoziemcy z grupy początkującej). Ostatnią natomiast okazała się strategia składająca się z aktu prośby oraz aktu powitania (najczęściej wybierana przez osoby z grupy średnio zaawansowanej). |
Deskryptory TESE: |
uczenie się, nauczanie, nauczanie języka, nauczanie języków obcych, polski, cudzoziemiec, język |
TESE descriptors: |
learning, teaching, language teaching, foreign language teaching, Polish, foreigner, language |
Publikacje: |
- Czechowska, A. (2005). Strategie grzecznościowe aktu prośby w wypowiedziach cudzoziemców uczących się języka polskiego. Rozprawy Komisji Językowej WTN, 31, 53-63.
|