BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów z uszkodzeniami słuchu w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
Data: kwiecień 2010 – maj 2010
Badacz: Ewa Domagała-Zyśk
Abstrakt:

Celem badania było określenie strategii stosowanych w nauczaniu języka angielskiego jako języka obcego w Ośrodkach Szkolno-Wychowawczych dla Dzieci i Młodzieży Niesłyszącej. Zastosowano ankietę pocztową i/lub elektroniczną skierowaną do nauczycieli z całej Polski. Uzyskano 18 odpowiedzi z 15 ośrodków, co stanowiło 49% ośrodków dla dzieci i młodzieży niesłyszącej. 10 osób pracowało w szkołach podstawowych, 13 w gimnazjach, siedem w liceach, dwie w szkołach policealnych. Większość badanych pracowała w dwóch lub trzech szkołach jednocześnie. W próbie znalazło się 17 kobiet i mężczyzna. Wszyscy badani mieli wykształcenie wyższe w zakresie filologii angielskiej, ale tylko 10 osób posiadało przygotowanie w zakresie surdopedagogiki. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić znaczące braki właśnie w przygotowaniu nauczycieli do pracy z uczniami niesłyszącymi, w szczególności zaś nieznajomość języka migowego. Nauczyciele dostrzegali konieczność uczestnictwa w kursach i szkoleniach z zakresu surdoglottodydaktyki, przy czym nie znajdowali takiej oferty. Pomimo tych braków badani wykazywali się twórczością i przedsiębiorczością, stosowali w nauczaniu wiele różnorodnych strategii, w tym przede wszystkim pasywne formy nauczania (tworzenie zdań, pisanie, czytanie i tłumaczenie tekstów). Wskazywano nie tylko na brak wsparcia metodycznego, lecz także na brak podręczników i specjalnych pomocy naukowych skierowanych do uczniów niesłyszących.

Autorskie słowa kluczowe: strategie uczenia się i nauczania, styl uczenia się, niesłyszący, słabosłyszący, dostosowanie, nauczanie języka obcego
Author's Keywords: teaching and learning strategies, learning style, deaf, hard of hearing, adaptation, foreign language teaching
Deskryptory TESE: upośledzenie słuchu, kształcenie specjalne, angielski, język migowy, metodyka
TESE descriptors: hearing impairment, special needs education, English, sign language, learning theory
Publikacje:
  • Domagała-Zyśk, E. (2012). Strategie nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów z uszkodzeniami słuchu w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 3 (17), 67-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"