Obserwuj
Tytuł badania: |
Strategie nauczania przedmiotów ścisłych w klasach dwujęzycznych |
Instytucja: |
|
Data: |
1997 |
Badacz: |
Larysa Michalska-Guidon |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu rozstrzygnięcie, czy nauczanie przedmiotów przyrodniczych w klasach dwujęzycznych wiąże się z istotnymi zmianami w strategii stosowanej przez nauczyciela zależnie od języka wykładowego. Zmiany te miałyby się przejawiać w zadawanych przez niego pytaniach. Obserwacji poddano sześć lekcji, w tym dwie lekcje chemii, dwie lekcje fizyki i dwie matematyki. Temat lekcji przeprowadzonej po polsku i w drugim języku (po francusku) był w każdym wypadku identyczny. Temat na lekcji chemii: Właściwości glukozy, fizyki: Praca siły stałej, matematyki: Funkcje F(x)=tgx, f(x)=cos ax, f(x)=sin ax. Analizę pytań nauczyciela oparto na typologii N. Soulé-Susbielles, zawartej w miesięczniku Le Francais dans le monde (nr 183). Zaobserwowane pytania podzielono na sekwencje i poddano je analizie ilościowej, a następnie analizie dyskursywnej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że strategie nauczania stosowane przez nauczycieli były – niezależnie od języka wykładowego – podporządkowane celom kognitywnym. Cele te zostały osiągnięte w klasie jednojęzycznej i dwujęzycznej. Różnice zaobserwowane w pytaniach zadawanych przez nauczycieli wynikały przede wszystkim z różnych potrzeb kognitywnych i konkretnych sytuacji zaistniałych w klasie. Wyróżniono strategię, zgodnie z którą nauczyciele stosowali język ojczysty podczas lekcji w języku francuskim, nie występowała ona jednak często. Strategia ta stosowana była w celu ułatwienia uczniowi przyswojenia wiedzy poprzez zmniejszenie wysiłku językowego. |
Deskryptory TESE: |
dwujęzyczność, nauczanie języków obcych, francuski, język nauczania, strategia uczenia się, matematyka, chemia, fizyka |
TESE descriptors: |
bilingualism, foreign language teaching, French, teaching language, learning strategy, mathematics, chemistry, physics |
Publikacje: |
- Michalska-Guidon, L. (2008). Strategie nauczania przedmiotów ścisłych w klasach dwujęzycznych. W: Z. Dzięgielewska (red.). Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie. Pobrane z http://www.bc.ore.edu.pl/Content/35/Dwujezyczne_polska.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.