BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie nauczania przedmiotów ścisłych w klasach dwujęzycznych
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Larysa Michalska-Guidon
Abstrakt:

Badanie miało na celu rozstrzygnięcie, czy nauczanie przedmiotów przyrodniczych w klasach dwujęzycznych wiąże się z istotnymi zmianami w strategii stosowanej przez nauczyciela zależnie od języka wykładowego. Zmiany te miałyby się przejawiać w zadawanych przez niego pytaniach. Obserwacji poddano sześć lekcji, w tym dwie lekcje chemii, dwie lekcje fizyki i dwie matematyki. Temat lekcji przeprowadzonej po polsku i w drugim języku (po francusku) był w każdym wypadku identyczny. Temat na lekcji chemii: Właściwości glukozy, fizyki: Praca siły stałej, matematyki: Funkcje F(x)=tgx, f(x)=cos ax, f(x)=sin ax. Analizę pytań nauczyciela oparto na typologii N. Soulé-Susbielles, zawartej w miesięczniku Le Francais dans le monde (nr 183). Zaobserwowane pytania podzielono na sekwencje i poddano je analizie ilościowej, a następnie analizie dyskursywnej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że strategie nauczania stosowane przez nauczycieli były – niezależnie od języka wykładowego – podporządkowane celom kognitywnym. Cele te zostały osiągnięte w klasie jednojęzycznej i dwujęzycznej. Różnice zaobserwowane w pytaniach zadawanych przez nauczycieli wynikały przede wszystkim z różnych potrzeb kognitywnych i konkretnych sytuacji zaistniałych w klasie. Wyróżniono strategię, zgodnie z którą nauczyciele stosowali język ojczysty podczas lekcji w języku francuskim, nie występowała ona jednak często. Strategia ta stosowana była w celu ułatwienia uczniowi przyswojenia wiedzy poprzez zmniejszenie wysiłku językowego.

Deskryptory TESE: dwujęzyczność, nauczanie języków obcych, francuski, język nauczania, strategia uczenia się, matematyka, chemia, fizyka
TESE descriptors: bilingualism, foreign language teaching, French, teaching language, learning strategy, mathematics, chemistry, physics
Publikacje:
  • Michalska-Guidon, L. (2008). Strategie nauczania przedmiotów ścisłych w klasach dwujęzycznych. W: Z. Dzięgielewska (red.). Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i Europie. Pobrane z http://www.bc.ore.edu.pl/Content/35/Dwujezyczne_polska.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"