Abstrakt: |
Badanie właściwe poprzedzono badaniem pilotażowym, mającym na celu rozpoznanie wiedzy, umiejętności i świadomości związanych z podejmowaniem kreatywnej aktywności w zakresie matematyki przez nauczycieli matematyki i studentów matematyki (przyszłych nauczycieli tego przedmiotu). Badanie właściwe przeprowadzono na dwóch etapach: na pierwszym dokonano rozpoznania analogicznego do badania pilotażowego (zastosowano również te same narzędzia), na drugim zaś starano się rozwinąć wiedzę, umiejętności i świadomość przyszłych nauczycieli i nauczycieli aktywnych zawodowo związane z kreatywnością w nauczaniu matematyki. Na potrzeby drugiego etapu zaprojektowano warsztaty wykorzystujące trzy wieloetapowe zestawy zadań, problemów i sytuacji dydaktycznych. Badaniem objęto 39 studentów matematyki i siedmiu aktywnych zawodowo nauczycieli matematyki. Zastosowano pełen wachlarz metod badawczych, w tym obserwację, wywiad, rozmowę i sondaż diagnostyczny oraz analizę uzyskanych za ich pośrednictwem danych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najłatwiej było wzbudzić w badanych świadomość dotyczącą tego, czym jest wieloetapowe zadanie i jak wygląda praca z jego wykorzystaniem. Kolejną umiejętnością nabywaną przez nauczycieli i studentów było stawianie hipotez i tworzenie kolejnych zadań przedłużających pracę, następnie weryfikowanie hipotezy i jego konieczność. Najtrudniejsze do wykształcenia okazały się dyscyplina w myśleniu i krytyczne myślenie. |