BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: The role of multistage tasks in developing creative activities among mathematics teachers
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Bożena Maj
Abstrakt:

Badanie właściwe poprzedzono badaniem pilotażowym, mającym na celu rozpoznanie wiedzy, umiejętności i świadomości związanych z podejmowaniem kreatywnej aktywności w zakresie matematyki przez nauczycieli matematyki i studentów matematyki (przyszłych nauczycieli tego przedmiotu). Badanie właściwe przeprowadzono na dwóch etapach: na pierwszym dokonano rozpoznania analogicznego do badania pilotażowego (zastosowano również te same narzędzia), na drugim zaś starano się rozwinąć wiedzę, umiejętności i świadomość przyszłych nauczycieli i nauczycieli aktywnych zawodowo związane z kreatywnością w nauczaniu matematyki. Na potrzeby drugiego etapu zaprojektowano warsztaty wykorzystujące trzy wieloetapowe zestawy zadań, problemów i sytuacji dydaktycznych. Badaniem objęto 39 studentów matematyki i siedmiu aktywnych zawodowo nauczycieli matematyki. Zastosowano pełen wachlarz metod badawczych, w tym obserwację, wywiad, rozmowę i sondaż diagnostyczny oraz analizę uzyskanych za ich pośrednictwem danych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najłatwiej było wzbudzić w badanych świadomość dotyczącą tego, czym jest wieloetapowe zadanie i jak wygląda praca z jego wykorzystaniem. Kolejną umiejętnością nabywaną przez nauczycieli i studentów było stawianie hipotez i tworzenie kolejnych zadań przedłużających pracę, następnie weryfikowanie hipotezy i jego konieczność. Najtrudniejsze do wykształcenia okazały się dyscyplina w myśleniu i krytyczne myślenie.

Deskryptory TESE: nauczyciel, student, kreatywność, matematyka, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: teacher, student, creativity, mathematics, problem solving
Publikacje:
  • Maj, B. (2010). The role of multistage tasks in developing creative activities among mathematics teachers. Didactica Mathematicae = Dydaktyka Matematyki, 33, 119-140.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"