Abstrakt: |
Celem badania było określenie zależności między stylem uczenia się i strategiami stosowanymi podczas realizowania zadań z czytania w języku angielskim jako języku obcym. W badaniu zastosowano kwestionariusz do pomiaru strategii czytania własnej konstrukcji, kwestionariusz do pomiaru motywacji do uczenia się języków obcych oraz Learning Style Preference Survey (Cohen, Oxford, Chi, 2001), które przetłumaczono na język polski. Jako zadanie z czytania w języku angielskim wykorzystano fragment z International Express Teacher’s Resource Book (Taylor, 1997). Badaniem objęto 49 studentów drugiego roku Politechniki Warszawskiej o średniozaawansowanym poziomie znajomości języka angielskiego. Wyniki badania potwierdziły częściowo założenia o zależności między stylem uczenia się a strategiami rozwiązywania zadania z czytania. W grupie badanych, którzy uzyskali lepsze wyniki, stwierdzono ścisłe zależności między stylem uczenia się i strategiami czytania. Strategie te nie tylko były dobrze dopasowane do poszczególnych typów zadań, ale pozostawały również spójne ze strategiami zastosowanym w trakcie realizacji całego testu. Co więcej badani z grupy o lepszych wynikach swobodnie stosowali szeroki wachlarz powiązanych ze sobą stylów uczenia się, które odpowiadały wskazanym przez nich strategiom rozwiązywania zadań z czytania w języku angielskim. |